Werkgroep kijkt kritisch naar WUR-bachelors

'We gaan per bacheloropleiding een strategie uitwerken.'
College. Foto Guy Ackermans

De werkgroep Portfolioanalyse heeft de taak om het Wageningse aanbod aan bacheloropleidingen, 21 in totaal, kritisch onder de loep te nemen. ‘Op basis van deze analyse willen we voor elke bacheloropleiding een strategie uitwerken’, vertelt beleidsmedewerker onderwijs Jetske ten Caat.

Het is de derde portfolioanalyse sinds 2020. De eerste was vooral een intern kwalitatief onderzoek. In 2023, bij de tweede editie, schakelde WUR de hulp in van onderwijsadviesbureau NIDAP voor een kwantitatieve analyse van de Wageningse opleidingen. Ten Caat: ‘Er zijn veel data: instroomcijfers, marktaandeel, demografische ontwikkelingen en meer. Dat hebben we toen allemaal bij elkaar gebracht zodat het in samenhang kon worden geanalyseerd. Daaruit kwam een goed beeld naar voren van welke opleiding het goed doet en welke minder.’

NIDAP heeft op basis van die kwantitatieve analyse ook aanbevelingen per studie gedaan, vertelt Ten Caat. ‘Bijvoorbeeld om een opleiding te versterken of juist af te bouwen. Maar omdat NIDAP vooral naar cijfers kijkt en minder goed kan inschatten hoe uniek of belangrijk een opleiding is voor ons profiel, willen we bij die laatste stap zelf aan het roer zitten.’ De nieuwe werkgroep gaat op basis van die kwantitatieve en kwalitatieve analyses een strategie per opleiding ontwikkelen.

Nieuwe opleidingen

Naast een analyse van bestaande opleidingen wordt er ook gekeken naar mogelijke gaten in het aanbod. Zo ontstond het idee voor de nieuwe bacheloropleiding Data Science for Global Challenges dankzij eerdere portfolioanalyses. ‘Ook daarom is het goed om kritisch naar ons aanbod te kijken’, stelt Ten Caat.’

Waar andere universiteiten eind 2024 vanwege de bezuinigingen aankondigden om opleidingen te gaan opheffen, is dat hier niet aan de orde, stelt Ten Caat. ‘We willen niet zeggen: als de instroom lager is dan X, zetten we er een streep door. Maar een lage instroom kan wel een reden zijn om maatregelen te nemen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat er juist extra geïnvesteerd moet worden in een opleiding. Of dat de opleiding een nieuwe naam nodig heeft. Misschien is de conclusie wel dat het in sommige gevallen beter is om twee opleidingen samen te voegen, omdat de kwaliteit van het onderwijs bij te lage instroomcijfers onder druk kan komen te staan. Dat soort besluiten hebben veel impact en die willen we niet overhaast nemen.’

Behalve een interne werkgroep zal ook een externe groep ‘kritische vrienden’ meekijken, vertelt Ten Caat. ‘Dat zijn bijvoorbeeld bestuurders of oud-bestuurders en decanen van andere hogescholen en universiteiten die goed zicht op het werkveld hebben.’

De portfolioanalyse moet rond de zomer zijn afgerond.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.