‘Academic Career Framework kan helpen om docenten eerlijker te behandelen’

Zorgvuldige introductie is wel voorwaarde, stellen Blair van Pelt en Eva Meijer.
Het eerdere Education Career Path heeft geleerd dat een nieuwe loopbaanmeetlat niet vanzelf goed ‘landt’, vinden Eva Meijer en Blair van Pelt. Foto Shutterstock

Het Academic Career Framework (ACF) kreeg medio september groen licht. Docenten Blair van Pelt en Eva Meijer, beiden ook actief in de medezeggenschap, zijn optimistisch over deze nieuwe loopbaanmeetlat. Maar, waarschuwen ze: om het ACF ook voor docenten goed tot z’n recht te laten komen, is een zorgvuldige implementatie nodig. ‘Mensen in leiderschapsposities hebben soms een blinde vlek voor wat er gebeurt in de onderwijspraktijk.’

Waarom wijzen jullie juist op de impact op docenten?
Meijer: ‘Omdat ze ondervertegenwoordigd waren bij de totstandkoming van het ACF. Dat gebeurt overigens wel vaker, dat er beleid komt met grote impact op docenten waarover maar weinig is meegepraat door mensen met een contract als lecturer. Daardoor pakt beleid soms onbedoeld ongunstig voor hen uit.’
Van Pelt: ‘Ik ben optimistisch over de potentie van het ACF. Maar het ‘oude’ Education Career Path heeft het belang getoond van een zorgvuldige implementatie. Destijds is daar amper sturing op geweest, waardoor verschillen konden ontstaan in hoe de verschillende kenniseenheden en leerstoelgroepen ermee omgingen. Regelmatig werden juist docenten daar de dupe van.’

Hoezo, leg uit?
Van Pelt: ‘Kijk naar de medewerkermonitor. Docenten ervaren veel werkdruk, zitten vaak in een te lage salarisschaal gezien hun takenpakket en zijn zoekende bij wie ze kunnen aankloppen om daar iets aan te doen. Mensen in leiderschapsposities hebben soms een blinde vlek voor wat er gebeurt in de onderwijspraktijk. Zie dan als docent je loopbaan maar eens vleugels te geven, of op z’n minst loon naar werken te krijgen en je werkdruk behapbaar te houden.’

Kan een goed geïmplementeerd ACF daar verbetering in brengen?
Van Pelt: ‘Veel docenten verrichten aanzienlijk meer of zwaardere taken dan in hun aanstelling staat. Als dat tot problemen leidt, krijgen ze nu te horen: let goed op jezelf, bewaak je grenzen! Maar hoe kun je als docent jezelf beschermen in een systeem dat jou niet beschermt? Het ACF kan helpen docenten eerlijker te behandelen. Alleen is daar wel een bepaalde mindshift en cultuuromslag voor nodig.’

In welk opzicht, noem eens een voorbeeld?
Meijer: ‘Voor je ACF-portfolio moet je bijvoorbeeld aantonen wat je financieel bijdraagt aan je groep. In principe een goede zaak, want dat creëert een gelijk speelveld voor onderzoek en onderwijs. Maar onderzoekers zijn allang gewend om met grants te werken om onderzoek en PhD’s te financieren, terwijl het docenten totaal ontbreekt aan systematiek of normen voor de financiële waardering van de vakken die ze geven of de studenten die ze begeleiden. Het risico bestaat dus dat de leerstoelgroepen dat op verschillende manieren gaan berekenen, met als gevolg dat promotiecommissies appels met peren moeten vergelijken. En dat is niet oké als het om loopbaankansen gaat.’

Daarom jullie oproep, óók aan docenten: bereid je goed voor op het ACF?
Van Pelt: ‘Ja. Het ECP heeft ons geleerd dat de implementatie van zo’n nieuw systeem niet vanzelf goed gaat. Laten we voorkomen dat het ACF ook zo’n groot, doodeng ding kan worden waar mensen zó tegenop zien dat ze zichzelf liever tekortdoen qua loopbaanperspectief – of laten doen – dan dat ze ermee aan de slag gaan. Gelukkig is er bij het ACF nu wel iemand die de implementatie coördineert (Denise Magendans, red.). Maar dat neemt niet weg dat docenten en leerstoelhouders zich er zelf ook goed in moeten verdiepen. Een goed loopbaansysteem helpt om talent en passie vast te houden. Dus we moeten dit gewoon goed zien te regelen met elkaar.’

Over het ACF
Het Academic Career Framework is de nieuwe loopbaansystematiek van Wageningen University, de vervanger van zowel de TenureTrack als het Education Career Path. Het bestaat uit een uniform raamwerk van 27 indicatoren om prestaties te beoordelen op het gebied van onderzoek, onderwijs, maatschappelijke impact en/of academische diensten, met verschillende ‘paden’ voor docenten, onderzoekers en (aanstaand) persoonlijk hoogleraren. Het ACF vloeit voort uit landelijke afspraken over een nieuw systeem van erkennen & waarderen en is tot stand gekomen met (verplichte) raadpleging van de WUR Council en de vakbonden.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.