De Stelling: ‘Een evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen in leidende wetenschappelijke posities is essentieel voor breed en innovatief onderzoek.’

Promovendi lichten hun meest prikkelende stelling toe. Dit keer is de beurt aan Maria Martin Pascual

Tekst Ning Fan

Promovendi lichten hun meest prikkelende stelling toe. Dit keer is de beurt aan Maria Martin Pascual, die afgelopen voorjaar promoveerde op onderzoek naar innovatieve genetische tools en metabolische aanpassingsstrategieën bij biomanufacturing.

‘Ik zocht een vrouwelijke hoogleraar als opponent voor de verdediging van mijn proefschrift. Dat viel niet mee. Bij WUR is slechts 16 procent van de hoogleraren vrouw en slechts 28 procent van de leden van het college van promoties (die als waarnemend rector kunnen optreden).

‘Ik vind een evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen in leidende wetenschappelijke posities van groot belang. Diversiteit bevordert productiviteit, creativiteit en inclusief onderzoek. Het perspectief van de helft van de bevolking buiten beschouwing laten beperkt het onderzoekspotentieel en houdt innovatie tegen.

‘Veel mensen gaan ervan uit dat vrouwen in de wetenschap minder erkenning krijgen omdat ze meer privéverplichtingen hebben en daardoor minder tijd overhouden voor hun werk. Toch is dit geen afdoende verklaring. Onderzoek toont aan dat vrouwen in de wetenschap vaak minder erkenning krijgen voor hetzelfde werk als mannen en dat hun bijdrage aan papers en patenten vaak over het hoofd gezien wordt.

‘Hoewel we vooruitgang boeken in de strijd om gelijke waardering en erkenning van vrouwen in de wetenschap, zijn we er nog lang niet. Om een voorbeeld te geven: als je solliciteert op een baan in de wetenschap bestaat de sollicitatiecommissie vaak uit mannen en dat kan tot vooringenomenheid leiden. Ik denk dat het belangrijk is een omgeving te creëren waarin vrouwen zich kunnen uitspreken en gewaardeerd worden en waarin ze – net als mannen – hoge posities kunnen bereiken.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.