Alle studenten en docenten van WUR krijgen binnenkort een enquête over het gebruik van kunstmatige intelligentie in het onderwijs, vertelt onderwijsdecaan Arnold Bregt.
‘Kunstmatige intelligentie is een belangrijk onderwerp in het nieuwe Strategisch Plan. Bij Education and Learning Sciences zijn ze bezig met projecten over AI in het onderwijs. Deze enquête is een soort nulmeting, om te kijken welke rol generatieve AI nu al speelt in het Wageningse onderwijs en hoe studenten en docenten het gebruiken.’
De enquête wordt in de loop van periode 1 naar alle docenten en studenten opgestuurd via de mail. Die gang van zaken is niet gebruikelijk, vertelt Bregt. ‘We kunnen niet zomaar enquêtes naar iedereen versturen. Het is echt uitzonderlijk dat we zoiets doen en dat zegt iets over de potentiële impact van generatieve AI op het onderwijs.’
Vragen
Generatieve AI-programma’s zoals ChatGPT of Gemini kunnen op basis van een opdracht van een gebruiker bijvoorbeeld teksten produceren, plaatjes maken of wetenschappelijke literatuur scannen en samenvatten. Sommige programma’s kunnen complete essays of literatuurreviews schrijven. De techniek biedt kansen voor wetenschap en onderwijs, maar geeft ook problemen en roept veel vragen op. Eerder dit jaar stond de jaarlijkse ICAB-conferentie al in het teken van de vraag hoe AI-technieken ondersteunend en constructief kunnen worden ingepast in het hoger onderwijs.
De eerste resultaten worden eind oktober verwacht.