Een les in groene vingers

Hier, een plantje. Hou ‘m maar eens zes weken in leven.
Foto Resource

Het academisch jaar 2024-2025 begint vandaag voor Lieke van der Horst, tweedejaars bachelor International Land- and Watermanagement, met het uitzoeken van een plant. Een cadeautje van WUR. Maar wel eentje met een opdracht: hou ‘m een week of zes in leven. Zo lang duurt het vak Irrigation & Watermanagement dat ze volgt. 

Van der Horst kiest de kikkererwt. ‘Vorig jaar had ik een sojaplant, maar toen heb ik het vak niet afgemaakt.’ Ze had ook nog sorghum of cannabis kunnen kiezen. ‘Sorghum is nogal groot en neemt te veel ruimte in in mijn kamer. En cannabis vind ik niet interessant.’ Om direct een misverstand weg te nemen: de cannabis is hennep en bevat geen werkzame stof.

Tamacroppi

Van der Horst is niet de enige die een plant uit mag zoeken. Aan de voet van standbeeld De Zaaier staan enkele tientallen studenten rondom docent Chris Seijger om hun plant af te halen. Seijger doet dit nu al een aantal jaren. Hij noemt het project ‘tamacroppi’, naar het destijds populaire uit Japan overgewaaide tamagotchi, het imaginaire huisdier dat je in leven moest zien te houden.

Lieke van der Horst en haar kikkererwt. Foto Resource

Aan de planten is overigens niks virtueels. Ze leven echt. ‘Het vak is een inleiding in irrigatie en waterbeheer’, legt Seijger uit. ‘De studenten leren de waterbehoefte van een plant uit te rekenen, hoe irrigatie werkt en gaan op een buitenlandse excursie om te zien hoe boeren er in de praktijk mee omgaan. Tamacroppi heb ik bedacht om de wat abstracte theorie op een aantrekkelijke manier aanschouwelijk te maken.’

Dat in leven houden is volgens Seijger nog niet zo makkelijk. ‘Het is al september. De warme groeimaanden zijn al voorbij. Uit andere jaren weet ik dat de studenten er met huisgenoten over in gesprek komen. Er ontstaat een leuke dynamiek omheen. Het is een manier om over de stof na te denken. Hoe zit het met verdamping? Hoe vaak moet je een plant eigenlijk water geven?

Het verzorgen van de plant is facultatief. ‘Een bonus’, zegt Seijger. ‘Maar ik kom er in de colleges wel op terug. Bijvoorbeeld met de vraag of je met alleen een keukenweegschaal kunt uitrekenen hoeveel water jouw plant heeft verdampt. Het antwoord is: ‘ja, dat is mogelijk’, maar uit educatieve overwegingen houdt hij het antwoord nog even onder de pet.  

Voor de leuk

Van der Horst denkt dat ze de kikkererwt wel in leven houdt. ‘Ik ben er wel goed in. Op mijn kamer staat een hele mooie orchidee. Die staat er al sinds ik ben gaan studeren. Ik heb ook aloë-vera’s en andere plantjes. En nu komt deze er dus bij. Het is voor de leuk. Een praktische ondersteuning van de lessen. Af en toe ga ik een foto maken om bij te houden hoe hard-ie groeit.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.