Bacterie uit gezonde darmen helpt diabetici ziekte controleren

Want ze horen in het lijf van diabetespatiënten.
Emeritus hoogleraar Willem de Vos vroeg zich af: ‘Wat gebeurt er als we deze bacterie van gezonde mensen – via een supplement – in het lijf van zieke mensen stoppen?’ Foto Shutterstock

De darmbacterie Anaerobutyricum soehngenii komt bij mensen met type 2 diabetes mellitus (T2DM) minder voor dan in gezonde mensen. Als diabetici dit beestje via een supplement innemen, helpt-ie hun bloedsuikerspiegel stabiel te houden, ontdekte emeritus hoogleraar Willem de Vos.

Onze darmen en de daar aanwezige darmbacteriën spelen een grote rol bij gezondheid, vertelt emeritus hoogleraar Willem de Vos die ‘door een gezondheidsbril naar microbiologie kijkt’. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen met T2DM, in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd. Zij hebben problemen om hun bloedsuikerspiegel in balans te houden en darmbacterie Anaerobutyricum soehngenii lijkt dat te beïnvloeden, ontdekte De Vos met zijn team. Diabetici hebben minder van deze bacterie. Vervolgens vroeg hij zich af: ‘Wat gebeurt er als we deze bacterie van gezonde mensen in het lijf van zieke mensen stoppen?’

Melkzuur

‘Want de samenstelling en hoeveelheid bacteriën wisselt per persoon en bij eventuele ziektes, maar wat ze doen blijft hetzelfde’, legt De Vos uit. ‘Bacteriën gebruiken onze darminhoud als brandstof en maken daar nieuwe stoffen van. Die hebben soms een functie in ons lichaam. Een daarvan is de stof butyraat, die wordt geproduceerd door darmbacteriën en signalen doorgeeft aan de rest van ons lijf. Op onder meer die manier beïnvloeden onze darmen wat er verder in ons lichaam gebeurt.’

Het interessante van butyraat is dat het in een gezond lichaam uit suikermoleculen wordt gemaakt door bepaalde bacteriën, gaat De Vos verder. ‘Maar er is ook een darmbacterie die butyraat kan maken uit melkzuur: Anaerobutyricum soehngenii. Die komt voor in darmen van gezonde mensen. Dat is bijzonder, omdat in een gezond lichaam nauwelijks melkzuur in de darmen voorkomt. Maar dat gebeurt wel in darmen van mensen met type 2 diabetes, en zij hebben weer minder van die bacterie.’

Gezonder

‘In eerder onderzoek hebben we bestudeerd wat gebeurt met het metabolisme van patiënten die last hebben van metabool syndroom, een voorstadium van T2DM, als we ze die bacterie Anaerobutyricum soehngenii toedienen die butyraat maakt uit melkzuur.’ De diabeten kregen een stabielere bloedsuikerspiegel en hun bloeddruk verlaagde. ‘Onlangs hebben we dat experiment herhaald met T2DM-patiënten die medicatie gebruikten om hun bloedsuikerspiegel te stabiliseren. We zagen dat het supplement een aanvullend effect veroorzaakte’, aldus De Vos.

Deze wetenschappelijke ontwikkelingen moeten wel in perspectief worden geplaatst. T2DM is een aandoening die vaak voortkomt uit een ongezonde leefstijl. Het is bekend dat een gezonde leefstijl de ziektelast kan verminderen. Dat erkent ook De Vos: ‘Gezond eten kan uiteindelijk hetzelfde effect bereiken – dat die gezonde bacterie zich in de darmen vestigt, maar dat is niet van de een op de andere dag. Dat duurt even. Een supplement als dit kan een duwtje in de rug geven. Het werkt heel snel.’