Met de start van het academisch jaar voor de deur staat Student Plaza vol fietsen die de komende weken van eigenaar zullen wisselen. Waar moet je eigenlijk op letten als je een nieuwe oude fiets koopt? Hoe voorkom je een miskoop? Pedro – drie jaar ervaring bij Bike Repair Wageningen als vrijwilliger – deelt zijn kennis.
1. Schud eraan
‘Het eerste wat je moet doen als je een fiets die je wilt kopen bekijkt, is het handvat vastpakken en er even goed aan schudden. Beweegt er iets, zoals een wiel of de kettingkast, heroverweeg dan je keuze. Misschien is het makkelijk te maken, maar als je er later mee naar een fietsenmaker moet, kost het je minstens 50 euro.’
2. Garantie?
‘Als je een tweedehands fiets in een winkel koopt, krijg je soms garantie voor een bepaalde periode. Vraag altijd of je die garantie op papier kan krijgen. Een mondelinge belofte om je fiets te repareren of vervangen is volgens de wet bindend, maar het is aan jou om te bewijzen dat de winkelier dit echt heeft beloofd.’
3. Ga fietsen
‘Maak altijd een proefritje. Test de remmen, voel of het zadel goed zit, test de versnellingen. Heeft de fiets acht versnellingen, test ze dan alle acht. Als er eentje niet werkt, koop de fiets dan niet. Het probleem zal waarschijnlijk erger worden. Het zadel moet min of meer op heuphoogte staan, zodat je bij de grond kan als je stopt. Mensen die niet gewend zijn om te fietsen vinden het vaak fijner om hun hele voet op de grond te kunnen zetten, maar kopen daardoor een te kleine fiets. Dat maakt het fietsen alleen maar moeilijker, omdat je je benen niet goed kan strekken. Het stuur van Nederlandse fietsen zit relatief hoog. Laat dat je niet afschrikken, dit is gewoon hoe Nederlandse stadsfietsen worden gemaakt.’
4. Check de banden
‘Check of de banden voldoende profiel hebben. Als de banden versleten zijn of als het rubber gescheurd is, koop de fiets dan niet. Als de zijkant van de band scheurtjes heeft, dan zijn de banden te oud. Als het profiel weggesleten is, is de band te veel gebruikt. Een band kan dus tegelijk te oud zijn én nooit gebruikt. Dat zie je vaak bij fietsen die zijn achtergelaten op stations of in de stad en die door fietsenhandelaars worden opgekocht van de gemeente.’
5. Ontbrekende onderdelen
‘Check of alle spaken nog in het wiel zitten. Een ontbrekende spaak hoeft geen probleem te zijn, maar over het algemeen gaan er dan snel meer kapot. Als je naar een fietsenmaker moet om het te laten fixen, hangt daar meteen een prijskaartje aan. Spaken zijn er in veel verschillende soorten en maten en je wiel moet eraf gehaald worden voor de reparatie, wat veel tijd kost. Dit geldt eigenlijk voor alle kapotte of ontbrekende onderdelen. Het vervangen daarvan of het kopen van nieuwe onderdelen zoals verlichting, remkabels of een bel telt allemaal op bij de prijs en maakt die goedkope fiets uiteindelijk best duur.’
Student Bike Workshop Wageningen, kortweg Bike Repair, is elke dinsdag (18:00 tot 20:00 uur) te vinden in de kelder van Orion. Ze helpen je gratis met het repareren van je fiets of ze leren je hoe je het zelf moet doen. Hou hun Instagram in de gaten voor updates.