Onderdeel WUR-vak genomineerd voor mediaprijs

Met een innovatieve kaart leren studenten de Jordaanse vallei kennen.
Screenshot van de digitale kaart van de Jordaanse Vallei.

Voor het vak Water System Design ontwikkelden docenten, student-assistenten en het Teaching and Learning Centre (TLC) afgelopen jaar een digitale kaart waarmee studenten zelf de Jordaanse vallei kunnen verkennen. De onderwijsinnovatie is genomineerd voor de MEDEA Award: een prijs voor het beste gebruik van media om onderwijs te ondersteunen.

Senna Tamminga van het Teaching and Learning Centre (TLC) is als video-editor betrokken bij de ontwikkeling van de Jordan Valley Tour. ‘Het doel is om studenten de beleving van een veldwerktrip te geven in een omgeving die zich goed leent voor dit vak. Studenten kunnen zelf door de digitale kaart navigeren. Binnen die kaart kunnen ze bijvoorbeeld 360 graden om zich heen kijken en relevante locaties bekijken of video’s waarin belanghebbenden zoals boeren of mensen van overheidsinstanties aan het woord komen.’

Vorig jaar zijn docenten met een cameraman van het TLC naar Jordanië gegaan om contacten te leggen met belanghebbenden en de video’s op te nemen, vertelt Tamminga. ‘Dit jaar werd de digitale kaart voor het eerst gebruikt bij het vak. De docenten kregen als feedback van studenten dat, ondanks dat ze in Nederland waren, Jordanië heel tastbaar leek met behulp van de kaart. Ze zágen de omgeving en kregen via de video’s mee hoe mensen omgaan met de watervoorziening daar.’

In totaal waren er 125 inzendingen voor de MEDEA Award. De Jordan Valley Tour is een van de acht finalisten. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse conferentie van de Media and Learning Association op 20 en 21 juni in Leuven.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.