Stripboek over ruimtetuinen

Kunst en wetenschap komen samen in een dystopische graphic novel.
Detail van de cover van ExoGARDENS

Exobioloog Wieger Wamelink timmert al tien jaar aan de weg met zijn onderzoek naar landbouw op Mars. Met de verschijning van een graphic novel onderstreept hij het nut van zijn onderzoek. Het boek, gemaakt door en met kunstenares Anna Vershinina, is het resultaat van een prijsvraag die de twee vorig jaar wonnen.

De prijsvraag is de jaarlijkse competitie om de BAD Award, wat staat voor Bio Art and Design. De prijsvraag, een initiatief van een aantal Brabantse cultuurinstellingen in en om Eindhoven, daagt ontwerpers uit een brug te slaan tussen kunst en biowetenschap. Tijdens een speeddate event werd Wamelink gekoppeld aan de Russische Vershinina.

Exobiologie

‘Eigenlijk kenden we elkaar al’, zegt Wamelink. ‘Ik had haar al ontmoet tijdens een congres over exobiologie. Zij is niet alleen kunstenares, maar ook wetenschapper. Ze doet een PhD in Regenerative Architecture and BioDesign in Leuven. Zij wilde graag met mij samenwerken en had al een gaaf idee voor een BAD-project.’

Nederzetting op Antarctica, een met AI gemaakte tekening uit ExoGARDENS

Dat idee is Exogarden, een installatie van gestapelde 3D-geprinte bloempotten. Een modulair systeem van verticale landbouw, bedoeld om groente in te kweken. ‘Zoiets kun je op Mars gebruiken, maar bijvoorbeeld ook op de Zuidpool. Dat idee hebben we samen verder ontwikkeld tot een kunstzinnig ontwerp voor ruimtelandbouw.’

Strijp S

Het leverde het koppel een van de drie beschikbare prijzen van 25 duizend euro op. Met dat geld is de installatie gebouwd die sinds eind vorig jaar is te zien in het MU Hybrid Art House op Strijp S in Eindhoven. Maar daar bleef het niet bij. ‘Al vrij snel ontstond ook het idee om er een graphic novel bij te maken’, vertelt Wamelink.

Door het boren naar olie en gas zijn demonen tot leven gewekt die de aarde onbewoonbaar maken

Wieger Wamelink, exobioloog

‘Ik ben een liefhebber en verzamelaar van stripboeken. Ik heb er een paar duizend’, gaat hij verder. ‘En ik wist dat Anna dit soort tekeningen maakt. Vervolgens hebben we een scenario bedacht over een dystopische wereld in de nabije toekomst, waarbij ons ontwerp wordt gebruikt om voedsel te kweken.’ Wamelink kreeg zelf ook een plek in het verhaal. ‘Dat was een verrassing; ik wist van niks.’

Metafoor

Die apocalyptische wereld in het honderd pagina’s tellende boek ExoGARDENS, Visions of a New World is niet zomaar ontstaan. Het is het resultaat van verwoestende klimaatverandering. ‘Door het boren naar olie en gas zijn demonen tot leven gewekt die aarde onbewoonbaar maken. Die demonen zijn een metafoor voor wat wij met de aarde doen.’ Maar er is een happy end. Dankzij de exogardens van Wamelink en Vershinina.

Bijzonder aan het boekje is dat de tekeningen zijn gemaakt met AI. Ze worden ook geprojecteerd op de wand achter de installatie in het MU Art House. Het boek was alleen daar te koop. De expositie loopt evenwel op zijn eind. Reden voor Wamelink om het nu ook op zijn website aan te bieden. En er ruchtbaarheid aan te geven. ‘Het was er al een tijdje, maar niemand wist ervan.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.