Gescamd worden. Veel Wageningse studenten gebeurt dit wekelijks: ze komen naar Wageningen via station Ede-Wageningen. Ede-‘Wageningen’ ligt anderhalve kilometer verder dan Ede-Centrum, aan de oostelijke zijde. Je bent dan nog lang niet in Wageningen, terwijl dit wel doodleuk aan de naam wordt toegevoegd. Ongepaste toe-eigening. Kan die naam ‘Ede-Wageningen’ nog wel in 2024? Het omdopen van Ede-Oost tot Ede-Wageningen is de grootste leugen in mijn leven sinds Sinterklaas.
Als je vanaf Amersfoort naar Wageningen komt, heb je genoten van maar liefst drie stops in Barneveld: Barneveld Noord, Centrum en Zuid. Wageningen blijft voorlopig helaas treinloos. Er gebeurt gelukkig wel wat in Ede-Oost: we krijgen een nieuw, mooier station met meer voorzieningen en sporen. Ondanks alles functioneert ons treinnetwerk een stuk beter dan bij onze oosterburen. Daar maken ze het echt bont.
Afgelopen maand nam ik daar een trein. Zelfs als je een keer geen last hebt van de stakingen, vertragingen en uitgevallen treinen, lijken ze je met tegenstrijdige informatie te mollen (expres tegen te werken). Een trein die over één minuut komt, maar nog geen spoor toegewezen heeft gekregen. Een trein met de verkeerde bestemming erop. Een trein waar je in moet stappen, waarbij heel groot ‘Bitte aussteigen’ zowel op als in de trein staat. De beste reclame voor het vliegtuig is momenteel de staat van de treinen in Duitsland.
De beste reclame voor het vliegtuig is momenteel de staat van de treinen in Duitsland
Tijdens mijn bestuursjaar bij studentenvakbond Student Alliance Wageningen deed ik navraag bij de provincie. Kan er geen intercity tussen Amersfoort en Ede-Oost gerealiseerd worden? (Duitsland moet het zelf maar uitzoeken). Nee, dat was uitgesloten. Te hoge kosten. Echt concurrerend en aantrekkelijk openbaar vervoer: een sprookje, net als Sinterklaas.
Steven (25) doet een master Economie en Beleid. Hij slaat graag van zich af op de squashbaan en staat altijd open voor een potje squash en een goed gesprek. Je kan hem hier mailen.