‘LP-hoes’ wint Coverprijs

Max Finger-Bou keek af bij John Coltrane voor zijn winnende proefschrift.
Part of Max Finger-Bou’s cover

Waarom zou je als wetenschapper jouw muzikale held eer bewijzen op de omslag van je proefschrift? Er zijn genoeg redenen om het niet te doen. Max Finger-Bou deed het desondanks wél. En dat pakt goed uit. Hij wint er de Resource Coverprijs 2023 mee. Met dank aan vooral de jurystem.

Niet eerder was de uitslag zo close. Finger-Bou won tamelijk overtuigend de gunst van de vijfkoppige vakjury. Die bestond dit jaar uit scheidend rector Arthur Mol, conservator Speciale Collecties Forum Library Anneke Groen, creatief dtp’er Alfred Heikamp, pedel Renata Michel en promovendus Chrysanthi Pachoulide van het Promovendi Netwerk Wageningen.

Saxofoon

De winnende cover van Max Finger-Bou

‘Een omslag die intrigeert en waar je twee keer naar moet kijken’, zegt Groen over de winnende cover. ‘De ‘saxofoon’ is geweldig en verbindt het wetenschappelijke met het persoonlijke. Dat spreekt me aan. Het daagt uit tot lezen!’ ‘Coltrane, ook ik ben fan’, zegt Heikamp, die Finger-Bou overigens niet bovenaan zijn lijstje zette.

Een omslag die intrigeert en waar je twee keer naar moet kijken

Anneke Groen, conservator Speciale Collecties WUR Library

Finger-Bou’s proefschrift Giant Steps gaat over de productie van eiwitten in bacteriën. Giant Steps is ook de titel van een LP van saxofonist John Coltrane, waar de cover losjes op leunt. Maar wetenschap maakt evenwel zelden grote sprongen voorwaarts. Finger-Bou neemt zichzelf dan ook op de hak via de vormgeving: de punt van de letter i in Giant bestaat uit de woorden ‘not so’. Hij maakte zelf niet zulke grote sprongen.

Het publiek koos via de online poll voor de kleurige cover van ‘Gezonder leven’ van Lette Hogeling. Zij zette een gestileerde zon op haar proefschrift over hoe je kwetsbare gezinnen gezonder kunt laten eten. ‘Qua vormgeving de mooiste’, zegt Heikamp. ‘Maar het is mij niet geheel duidelijk wat er met de illustratie wordt bedoeld.’ 

Publieksstem

Die onduidelijkheid deed Hogeling waarschijnlijk bij de jury in de achterhoede eindigen. Maar haar achterban had kennelijk minder moeite met het duiden van het ontwerp. Hogeling won de publieksstem, vóór ‘Plagen verschuiven’ van de Chinese Bingxin Wang en ‘Bloeien of niet’ van de Italiaanse Francesca Bellinazzo. Finger-Bou werd online vierde.

In de einduitslag eindigt Finger-Bou desondanks nipt voor Bingxin Wang en Floortje Kanits, die gedeeld tweede zijn geworden. Kanits’ Veilig slapen over wiegendood werd tweede bij de jury. ‘Bij mij met stip op 1’, zegt jurylid Michel. ‘Het proefschrift is een ode aan alle kindjes die aan wiegendood zijn gestorven. De cover is hartverscheurend en moeilijk om naar te kijken.’

De overige kandidaten voor de Coverprijs 2023

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.