Consument denkt bij duurzame voeding al gauw aan de prijs

Wetenschappers, neem ook het consumentenperspectief mee ter tafel.
‘Consumenten kwamen met veel aspecten van het begrip duurzaamheid waar ik zelf nooit aan zou hebben gedacht.’ Foto Shutterstock

‘Consumenten denken anders over duurzaamheid dan bijvoorbeeld wetenschappers. Zij vinden onder meer ook eerlijke en ethisch verantwoorde productie onderdeel van duurzaamheid’, aldus Lenneke van Bussel, die deze week promoveerde op consumentenperspectieven ten aanzien van duurzame voeding.

Uit het onderzoek van Van Bussel bleek dat het begrip duurzame voeding volgens consumenten veel verder gaat dan puur de milieu-indicatoren zoals broeikasgassen, fossiele energiegebruik en watergebruik. ‘Dat verbaasde mij best wel. Consumenten kwamen met veel aspecten van het begrip duurzaamheid waar ik zelf nooit aan zou hebben gedacht. Ze noemden bijvoorbeeld vaak lokale en biologische voedselkeuzes en eerlijke productie als aspecten van duurzame voeding.’

Definitiekwestie

‘Consumenten denken daarnaast bij duurzame voeding aan de gehele voedselketen – van productie tot het recyclen van plastic afvalverpakkingen – maar ook de gezondheid, smakelijkheid en prijs van producten’, licht Van Bussel toe. ‘Consumenten associëren duurzame producten namelijk vaker met de woorden lekker, gezond en duur.’

Van Bussels resultaten laten zien dat de definitie die nu wordt gebruikt voor het meten van duurzaamheid van een eetpatroon (broeikasgassen, fossiele energiegebruik en watergebruik) niet overeenkomt met de definitie van de consument. ‘Consumenten hebben nu vaak geen idee wat de milieu-impact is van bijvoorbeeld hun stukje vlees.’

Keuzevrijheid

Het is daarom belangrijk om met behulp van educatie bewustzijn te creëren rondom de milieu-definitie van duurzaamheid, denkt Van Bussel. De communicatie moet dan wel op een heel transparante manier. ‘Want je wil keuzevrijheid behouden, maar de consument wel in een bepaalde richting sturen. Anders krijg je discussies waarin het bijvoorbeeld alleen nog maar gaat om de gehaktbal die wordt afgepakt.’

Tegelijkertijd ziet Van Bussel in dat het totale begrip duurzaamheid eigenlijk te complex is voor consumenten om helemaal te begrijpen. ‘Maar door inzicht te geven in de belangrijkste aspecten van duurzaamheid kan de consument een weloverwogen keuze maken, want een gezonde en duurzame keuze zou de lekkerste en makkelijkste moeten zijn.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.