Petitie voor minder campus-asfalt aangeboden aan bestuur

Beloften blijven vooralsnog uit.
Lid rvb Rens Buchwaldt neemt petitie die opgeroept tot minder asfalt op en om de campus in ontvangst. Foto Sarah-Maria Scheid

Actiegroep Nieuwe Mobiliteit Wageningen heeft dinsdag samen met Scientists for Future een petitie met 739 handtekeningen aangeboden aan de raad van bestuur. In de petitie wordt opgeroepen tot minder asfalt op en om de campus.

Aan de balustrade van de eerste etage in Atlas hangt dinsdag rond lunchtijd een spandoek van de initiatiefnemers van de petitie. ‘Waiting for the roads to change’ staat erop met daaronder een afbeelding van een tweebaansweg vol filerijdende auto’s en daaronder een driebaansweg, ook vol filerijdende auto’s. De boodschap is duidelijk: meer asfalt is volgens de actiegroep geen oplossing voor de verkeersdruk. De actievoerders zijn tegen de plannen van WUR – en Beter Bereikbaar Wageningen (BBW) – om te investeren in asfalt om de opstoppingen op en rond de campus tegen te gaan. De afgelopen maanden verzamelden de actievoerders ruim zevenhonderd handtekeningen van medestanders en overhandigden die aan WUR- bestuurslid Rens Buchwaldt.

Niet waargemaakt

Volgens Nieuwe Mobiliteit maakt WUR haar belofte om autogebruik en emissies terug te dringen en de groenste en meest duurzame campus te worden op deze manier niet waar. De plannen moedigen autogebruik juist aan en zetten leefruimte, klimaat en biodiversiteit volgens hen onder druk. Student Eline Floor Houwen van Nieuwe Mobiliteit: ‘We moeten onder ogen zien dat auto’s niet langer een dominante rol in onze maatschappij spelen en we moeten onze rol in de Wageningse gemeenschap daarop aanpassen.’ Mede-actievoerder en student Mayra van der Vrande vult aan: ‘Het is nu tijd mobiliteit op de campus te herzien. Wij leggen de nadruk op duurzaamheid, een waarde die WUR hoog in het vaandel heeft staan.’

Plannen

De actievoerders van Nieuwe Mobiliteit hielden gemengde gevoelens over aan het gesprek dat zij na overhandiging van de petitie hadden met de raad van bestuur. Buchwaldt wil de tijd nemen om de eisen te lezen en zegde toe contact te houden met de actiegroep. Van der Vrande concludeert dat beide partijen vergelijkbare ideeën over duurzaamheid hebben, maar de praktische toepassing verschilt: ‘WUR is zich bewust van de verschillende mogelijkheden, maar lijkt zich niet bewust van de ecologische voetafdruk van extra wegen en parkeerplaatsen.’ Volgens Buchwaldt noodzaakt de groei van de campus tot het aanleggen van meer parkeerplaatsen. Maar de geplande investeringen zijn niet toereikend om alle auto’s een plek te bieden op de campus. ‘Dat scheelt weer,’ volgens Van der Vrande, ‘maar het is nog steeds niet in lijn met een duurzame mobiliteitsvisie.’

Externe beperkingen

Buchwaldt liet verder weten dat WUR betaalbaar openbaar vervoer steunt, maar daarbij tegen de grenzen van de provincie aanloopt. Medewerker Rene ten Dam van Scientists for Future: ‘De provincie heeft een beperkt budget en moet dat eerst inzetten in gebieden waar het slechter geregeld is dan in Wageningen.’ Nieuwe Mobiliteit erkent dat deze praktische problemen er zijn, maar dat zou geen reden moeten zijn om het autogebruik op de campus aan te moedigen, aldus de actiegroep.  

Tekst en foto Sarah-Maria Scheid

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.