Weg met rommel in lunchtrommel

WUR draagt bij aan gezondere lunch op basisscholen.
Kinderen pakken fruit en snackgroenten. Foto door Henk van der Giesen voor Trommel zonder Rommel

Veel kinderen op de basisschool krijgen een ongezonde lunchtrommel mee naar school. Voedseleducatie moet daar verandering in brengen. Het team Smaaklessen van WUR draagt sinds dit jaar bij aan de realisatie daarvan.

Onderzoekers van de Vrije Universiteit en WUR bestudeerden de inhoud van 487 lunchtrommels en kwamen tot brisante ontdekkingen. In 19 procent van de broodtrommels zat alleen witbrood, 43 procent van de lunchtrommels bevatte alleen suikerhoudende drankjes voor tijdens de lunch. Slechts 6 procent van de kinderen kreeg groente mee. Voor fruit was dat 5 procent.

Lesmateriaal

Sinds dit jaar is WUR betrokken bij het ‘Trommel zonder Rommel’-initiatief. Het team Smaaklessen van Wageningen Economic Research helpt bij de ontwikkeling van lesmateriaal over de gezonde lunchtrommel. ‘We willen kinderen meegeven hoe leuk en lekker het is om gezond en duurzaam te eten’, aldus Els van Coeverden, projectleider Smaaklessen.

‘Wij ontwikkelen al jaren lesmateriaal voor basisscholen. Het initiatief Trommel zonder Rommel is vorig jaar ontstaan vanuit de GGD Zuid-Holland Zuid. Nu werken we met veel partijen samen en gaan het dit jaar uitbreiden met lessen voor in de klas.’

Ervaring

Docent geeft Smaaklessen op basisschool. Foto Henk van der Giesen voor Trommel zonder Rommel

‘Basisscholen konden bij ons een gratis pakket aanvragen met daarin het lesmateriaal, maar ook snackgroenten om te eten tijdens de les. We hadden 400 pakketten beschikbaar en die waren binnen een paar uur allemaal vergeven.’ In september, als het nieuwe schooljaar begint, starten de klassen met de Trommel zonder Rommel-les, maar ook scholen zonder het pakket kunnen meedoen. ‘De lessen zijn voor iedereen beschikbaar. We proberen het lesmateriaal dat wij aanbieden zo laagdrempelig mogelijk te maken, alles is daarom gratis online beschikbaar.’

Met de lessen wil Trommel zonder Rommel kinderen inspireren. Van Coeverden: ‘We vertellen ze uiteraard wat gezond is, maar onderdeel van de les is ook dat ze bij zichzelf en elkaar in de broodtrommel kijken. De leerlingen zijn namelijk rolmodellen voor elkaar en de leerkracht heeft ook een voorbeeldfunctie.’ In de lessen gaan kinderen proeven, kijken en ruiken. ‘Door te doen, blijft de kennis beter hangen.’

Ouders

Kinderen informeren over de inhoud van hun broodtrommel is een ding, maar uiteindelijk zijn het vaak de ouders die de trommeltjes vullen. ‘Dat klopt. Wij richten ons puur op de lessen voor de kinderen. De andere partners maken bijvoorbeeld een ouderbrochure, stellen de kennis van diëtisten beschikbaar of helpen bij het ontwikkelen van het voedselbeleid op scholen.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.