De Excellent Education Prizes (én de Teacher of the Year-prijs) zijn op dinsdag 20 juni zijn uitgereikt. Coördinatoren van vier vakken gingen met een trofee naar huis.
In totaal waren zestien vakken genomineerd voor een Excellent Education Prize, verdeeld over vier categorieën: basic courses, advanced courses, special courses en large courses. Oud-onderwijsdecaan Tiny van Boekel leidde een zevenkoppige jury met daarin zowel hoogleraren als studenten.
Voor de prijsuitreiking begon, deelden de juryleden enkele bevindingen. Zo viel het ze op dat vakken die theorie en praktijk met elkaar verbinden (bijvoorbeeld met veldwerk en excursies) vaak goed gewaardeerd worden door studenten. Ook stelde de jury vast dat ‘speciale vakken’ zoals African Philosophy en Anthropology of Basic Nature Skills ook bijzonder hoog scoren: een teken dat, als het aan de studenten ligt, dit soort onderwerpen een grotere rol zouden mogen krijgen in het reguliere curriculum. Ten slotte viel het de jury op dat student-assistenten vaak worden geprezen in de evaluaties: ‘een belangrijke kwaliteitsfactor’ en ‘zeer waardevol in het verbinden van studenten en docenten’.
Winnaars
Na een korte presentatie van alle genomineerde vakken, werd voor elke categorie de Excellent Education Prize uitgereikt aan (een van) de vakcoördinator(en) of diens vertegenwoordiger.
In de categorie basic courses ging de prijs naar het vak Econometrics van Koos Gardebroek. Studenten vinden econometrie vooraf vaak moeilijk en intimiderend, aldus de jury, maar doordat Gardebroek zijn studenten de relevantie ervan en het verband met problemen uit het dagelijks leven laat inzien, wordt het leuk. ‘Door zeer gemotiveerde docenten en de juiste combinatie van colleges, werkgroepen en practica’ worden ‘studenten gestimuleerd om actief mee te doen en kritisch te denken’.
Advanced courses
Het door Jeroen Candel, Pieter van ’t Veer, Inge Brouwer en Ilse de Jager gegeven vak The politics of healthy and sustainable foods gaat ervandoor met de eerste prijs voor advanced courses. Het is een social sciences-vak voor life sciences-studenten, aldus het juryrapport, waarbij studenten worden uitgedaagd om kennis uit hun eigen vakgebied te combineren met de politieke dimensie van gezonde en duurzame voeding. Studenten ontwikkelen skills in kritisch denken en debatteren.
Special courses
Ook specialisatievak Anthropology of Basic Nature Skills: Combining Theory and Practice Through Relational Learning mag zich ‘de beste’ noemen. Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet erg academisch om te leren hoe je vuur maakt, maar bij dit vak van Koen Arts en Rianne Kat dragen dit soort praktische skills juist bij aan het leren van de theorie, aldus de juryleden. Volgens hen laat het vak studenten inzien dat jezelf beperken tot intellectuele kennis die is losgekoppeld van de praktijk, een beperkte kijk op de wereld oplevert.
Large courses
De laatste winnaar is het vak Reproduction of plants van Tijs Ketelaar en Kris van ’t Klooster. Studenten zijn erg enthousiast over de sterke samenhang tussen hoorcolleges en practica en het enthousiasme en de betrokkenheid van docenten. Ook de excursie naar de eigen tuin van een van de docenten om enkele aspecten van voortplanting van planten te laten zien, werd gewaardeerd.