Wanneer ik Orion uitloop na mijn thesispresentatie, zie ik het opeens: de regenboogvlag is gehesen bij Unilever. Wat Unilever daar nou weer mee te maken heeft, vraag ik me af. Even ‘Unilever pride’ googelen en inderdaad, het bedrijf doet mee aan de pridemaand, heel juni. Het concept is – natuurlijk – overgewaaid uit de Verenigde Staten, waar elk miljardenbedrijf zijn logo in de maand juni regenboogkleurig maakt. Alles voor de verkoop. Het zullen goede bedoelingen zijn en als iemand die zelf in dat rijtje LHBTI past, vind ik het allemaal best. Het is hét voorbeeld van regenboogkapitalisme – het ‘gekleurde’ imago dat zo’n bedrijf krijgt door publiekelijk steun te geven aan gemarginaliseerde groepen is goed voor de winst.
Als je als organisatie eenmaal een steunbetuiging doet, moet je dat juist blijven doen wanneer je kritiek krijgt
Waarschijnlijk heeft het ook een keerzijde: wanneer zo’n regenbooglogo negatieve gevolgen heeft voor de winst van het bedrijf, begint de steun te wankelen. Zie wederom de Verenigde Staten: de conservatieve beweging probeert daar massaal grote bedrijven te boycotten die regenboogvlaggen en -producten hebben en dat leidt ertoe dat sommige bedrijven die producten dan maar achter in de winkel uitstallen in plaats van prominent in de etalage. Wat tot nog meer protest leidt, natuurlijk. Als je als organisatie eenmaal een steunbetuiging doet, moet je dat juist blijven doen wanneer je kritiek krijgt.
Zo’n regenboogvlag is een klassiek signaal om de normen en waarden van je organisatie te verkondigen. Nederland is dol op vlaggen: de omgekeerde Nederlandse vlag, die van de BBB en alle variaties aan ‘boerenvlaggen’, de Oekraïense vlag, de vlag van je stad/provincie/gehucht/noem maar op. Je kunt ermee knutselen en er variaties van maken, zoals de Wageningse vlag met Oekraïense kleuren. Of hang eens twee of drie verschillende vlaggen naast elkaar op, zoals mijn buurman doet. Helaas is er nog geen vlag voor mensen of bedrijven met hart voor het klimaat en dat zou wel fijn zijn nu klimaatverandering gesprek van de dag is (en blijft). Een vlag die zegt: ik doe mijn best, gegeven de omstandigheden. Een omgekeerde BBB-vlag, bijvoorbeeld. Of eentje met een havermelkcappuccino erop.
WUR zou een groene vlag kunnen hijsen. Die vlag zou dan wel kritiek uitlokken
WUR heeft geen regenboogvlag hangen deze maand, omdat de universiteit geen megacorporatie is die iets te verkopen heeft op regenboogvlak. Maar op het groene vlak wel: groene kennis is ons belangrijkste exportproduct. WUR zou een groene vlag kunnen hijsen. Die vlag zou dan wel kritiek uitlokken. Goede bedoelingen zijn alomtegenwoordig, maar WUR is dit jaar gezakt op de ranglijst van duurzaamste universiteiten. En spontane, milde protesten van klimaatactivisten duldt de organisatie ook al niet. Toch past die groene vlag wat mij betreft perfect in het rijtje van organisaties die wel het goede imago willen, maar er niet de volle honderd procent voor willen gaan vanwege mogelijk winstverlies. Om dan toch even terug te komen op mijn thesispresentatie: bij mij mag ook de vlag uit, de Nederlandse. Ik ben geslaagd voor mijn bachelorsdiploma!
Ilja Bouwknegt is 24, bachelorstudent Bos- en Natuurbeheer (laatste loodjes), is actief bij studievereniging WSBV Sylvatica en doet ’s nachts wel eens vleermuizenonderzoek.