Column Sjoukje Osinga: E-mails

Tijdrovend, de mailstroom begint al ruimschoots voor aanvang van het vak.

Periode 4 is begonnen. Als je – zoals ik – docent en coördinator bent van een vak moet je heel wat organiseren om alles rond te krijgen. Je moet het materiaal en de studiewijzer updaten, overleggen met roostermakers voor passende zalen, genoeg studentassistenten vinden, Brightspace inrichten, het examen organiseren, en ga zo maar door. Maar dit is niet eens het meest tijdrovende.

Je ontvangt namelijk de hele dag e-mails van studenten die liefst per kerende post antwoord willen. Als je niet snel genoeg reageert, sturen ze een reminder – ‘heeft u mijn mail van gisteren niet ontvangen?’ – en heb je nóg meer mail. Als je te kortaf antwoordt, krijg je op je kop in de evaluatie, en studentenevaluaties zijn medebepalend voor je carrière. Je kunt dus maar het beste meteen vriendelijk terugmailen, hoe druk je ook bent.

De mailstroom begint al ruimschoots voor aanvang van het vak. Studenten die de studiewijzer niet lezen hebben basale vragen (‘hi, zijn er verplichte lectures en practica, of is het vooral zelfstudie en deadlines?’). Als de inschrijvingstermijn is gesloten, komen er bloemrijke excuses (‘ik was nog aan het twijfelen hoe ik mijn studieprogramma het meest efficiënt kon plannen en daardoor is de deadline mij helaas ontschoten’). Of ze willen zich weer uitschrijven en als je zegt dat jij dat als docent niet kunt, krijg je gratis advies (‘dat zou technisch mogelijk moeten zijn als u het echt wilt’).

Je ontvangt als docent de hele dag e-mails van studenten die liefst per kerende post antwoord willen

Dan volgen redenen van afwezigheid (‘ik ben mijn ov-kaart kwijt geraakt en moet dik 40 euro betalen om heen en weer te gaan’), of praktische problemen (‘mijn laptop errort op het moment dat ik hem op wil starten. Ik kan die van mijn moeder proberen, maar zij komt pas vanavond terug’). Groepsopdrachten inleveren via Brightspace geeft ook gedoe (‘door een misverstand dachten we allemaal dat een ander het had ingeleverd’). Dan bombarderen ze als beloning je inbox (‘voor de zekerheid heeft u hem hier per mail, zie attach’). Gelukkig is het een hele troost dat je er als docent niet helemaal alleen voor staat. Deze student is de beroerdste niet: ‘Ik ga op wintersport en mis daardoor de eerste twee weken van het vak. Hoe lossen we dit op?’

Sjoukje Osinga (55) is universitair docent bij Information Technology. Ze zingt alt in het Wageningse kamerkoor Musica Vocale, heeft drie studerende zoons en kijkt graag met haar man vogels in de Binnenveldse Hooilanden.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.