De loopbrug naar Atlas wordt later dit voorjaar verwijderd. In plaats van de 65 meter lange brug komt er een deur op de begane grond.
Aanleiding zijn klachten die al jaren binnenstromen over de brug, zowel van medewerkers als van studenten. ‘Werknemers in dit gebouw moeten minstens twee keer per dag over de loopbrug,’ zegt technisch gebouwenmanager Adje Lasch, ‘en er zijn maar weinig dagen dat het niet regent of fors waait of dat de zon medogenloos op het wegdek brandt. Uit een enquête is duidelijk geworden dat mensen er door deze brug tegenop zien om naar het werk te komen en minder werkplezier ervaren. In Atlas werken bovendien veel vrouwen die hoge hakken dragen en voor hen is de loopbrug helemaal een marteling.’
Ook de studentenraad is blij met het plan. Voorzitter Maia Hermes: ‘Hoewel er niet veel vakken in Atlas worden gegeven zijn er altijd problemen mee: veel studenten komen te laat. Je moet echt eerder van huis vertrekken om op tijd te komen, de loopbrug zorgt voor minstens vijf minuten extra reistijd. Het liefst zien wij dat geen enkele student ooit meer naar dit intens saaie gebouw hoeft te komen, maar een normale deur op de begane grond zou al een enorme verbetering zijn.’
De loopbrug was onderdeel van het ontwerp van Atlas. Tast het weghalen van de brug de integriteit van het gebouw niet aan? ‘Wij zijn van mening dat het gebouw best zonder kan’, zegt gebouwenmanager Lasch. ‘In het originele ontwerp stond ook dat er begroeing zou komen op het raster aan de buitenkant van Atlas. Dat is helaas mislukt omdat geen enkele Nederlandse klimplant het hele jaar groen blijft en zo hoog klimt. Van het originele ontwerp is dus toch al weinig over.’ De loopbrug zal overigens niet zomaar bij het grofvuil gezet worden. Hij wordt hergebruikt als loopviaduct over de Mansholtlaan. Die zal na de verbreding naar tien banen zo breed worden dat op een andere manier oversteken haast onmogelijk zal zijn.