WUR wil korte metten maken met autoverkeer naar de campus door betaald parkeren te introduceren. Met de opbrengsten wordt de aanleg van een kleine landingsbaan gefinancierd.
‘WUR staat bekend als groene universiteit en wint daar met regelmaat ook prijzen voor’, licht woordvoerder Door Klets toe. ‘Dan is het logisch om betaald parkeren in te voeren, zodat medewerkers en studenten twee keer nadenken voordat ze met de auto komen.’
De privéjets kunnen worden benut voor onderwijsdoeleinden
Volgens Klets gaat parkeren zo’n honderd euro per dag kosten. ‘We denken nog na over het precieze bedrag. Het moet een tarief zijn waar je ook met een hooglerarensalaris wel een beetje van schrikt, zodat mensen alleen met de auto komen als het echt niet anders kan.’
Met de parkeeropbrengsten wil WUR een landingsbaan aanleggen voor privéjets, plus een kleine luchtverkeerstoren en een helikopterplatform. Zo hoopt WUR nog meer multinationals naar de campus te lokken. ‘Als beste universiteit in ons domein staan heel wat large corporates te springen om onze onderzoeksagenda te beïnvloeden. Alleen: ons vestigingsklimaat en de bereikbaarheid kunnen beter. De files zijn een ramp als je met de auto van Schiphol naar de campus moet.’
De locatie van het heliplatform en de landingsstrip staat nog niet vast, zegt Klets. Aanvankelijk hadden de voetbalvelden bij de Bongerd de voorkeur, maar het grasveld tussen Orion, Forum en Atlas lijkt een betere optie. Dan kunnen de geparkeerde privéjets en heli’s ook worden benut voor onderwijsdoeleinden. ‘Het Wageningse onderwijs wordt bijvoorbeeld steeds activistischer. Hier kunnen studenten dan op een veilige manier leren hoe ze zich vastketenen aan de jets of verkeersstromen blokkeren.’
Net als bij de onderwijsgebouwen mogen studenten en medewerkers meedenken over de naam van de landingsbaan. Klets: ‘Ik heb ook een naam ingezonden: Volare.’
Inzenden kan via resource@wur.nl