Bunkerbier wacht op drinkers

Het eerste Wageningse studentenbier belooft een fris doordrinkertje te worden.

Die belofte doet Philip van de Koolwijk, initiatiefnemer en coördinator van het project Bunkerbier. Het bier werd deze week gebotteld en op fust gezet. De etiketten moeten er nog op en dan is het wachten op 13 mei. Vrijdag de 13de wordt het spul gepresenteerd, waarna een groot feest volgt in De Bunker, de kroeg bij studentenflat Dijkgraaf.

In december werd het plan gepresenteerd om een bier te gaan ontwikkelen. De oproep (onder meer in Resource) leverde achttien aanmeldingen op om mee te doen. Daaruit heeft een commissie van twaalf het idee verder doordacht en uitgevoerd. ‘Het moest een lekker fris, beetje zomers, bijzonder en makkelijk drinkbaar bier worden’, vat hobbybrouwer Van de Koolwijk het plan samen.

Bright

Uit twee testbieren, een bright– en een brut-variant, viel de keuze op bright. Van de Koolwijk: ‘In overleg met de Stadsbrouwerij, waar het bier is gebrouwen, is het recept verder uitgewerkt en is het een maandje geleden gemaakt.’ En het is nog beter dan-ie had verwacht. ‘Het is toegankelijk, niet te machtig en goed door te drinken. Maar het is met 6,7 procent ook bijzonder en een echt speciaalbier.’

Een deel van het brouwersteam, met vlnr Jeroen Vlaming, Sophie Giancoli, Philip van de Koolwijk, Niels Kuijpers en Camiel Voigt. Foto Guy Ackermans

‘Lekker om een avondje op los te gaan’, vat de initiatiefnemer het samen. En dat heerlijk avondje is dus in De Bunker, de kroeg waar het allemaal begon. Voor een entreeprijs van 7,50 euro kunnen bezoekers onbeperkt het nieuwe bier bunkeren. ‘Maar op is op’, waarschuwt Van de Koolwijk. ‘En voor de andere biertjes betaal je dus wel.’

Etiket

Van de in totaal 1000 liter Bunkerbier is 700 liter op fust weggezet. Naast de Bunker heeft ook de Stadsbrouwerij het op tap. De overige 300 liter wordt in flessen van 0,7 liter verkocht bij een aantal Wageningse cafés en mogelijk in The Spot op de campus. Die flessen zijn voorzien van een speciaal voor de gelegenheid gemaakt etiket.

Op het etiket figureert prominent een zwaan met gespreide vleugels. Het beest verwijst naar de zwanen in de vijvers op de campus. Op de achtergrond zijn de gebruikte ingrediënten verwerkt en het Wageningse rad met de zes spaken. Teamlid Sophie Giancoli heeft het ontworpen. Van de Koolwijk: ‘Zij bleek heel goed te kunnen tekenen, kwamen we achter. Echt artistiek’.

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.