Smaak. Daar draait het om bij Innogusto. En dan vooral de smaakbeleving door structuur, kleur en geur van voeding, zegt Matteo Piano. Hij richtte 3,5 jaar geleden Innogusto op, samen met zijn vrouw Carola Piano-Willemse. Ze ontwikkelen plantaardige foodconcepten. ‘We vervangen dierlijke eiwitten door plantaardige eiwitten in gerechten, zonder dat de consument de dierlijke eiwitten mist.’
Het eerste concept van Innogusto, RESTOPIA®, is inmiddels op de markt. Het is een serie plantaardige Italiaanse pastasauzen en -ragouts. ‘Daarin vervangen we vlees, kip en vis door plantaardige ingrediënten die in de beleving van de consument even lekker smaken.’ Innogusto werkt ook aan plantaardige vervangers van vlees- en tonijnsalades.
Het bedrijf ontwikkelt complete maaltijdcomponenten voor voedingsbedrijven, supermarkten en foodservice. Daarbij concentreert Innogusto zich op de vraag: welke beleving willen we de consument bieden bij het plantaardige alternatief?
Vaak begint het met rauw proeven om de potentie van een ingrediënt te leren kennen
Aan de hand daarvan kiest Innogusto de ingrediënten en grondstoffen. Daarna is het koken en proeven. ‘Vaak begint het met rauw proeven om de potentie van een ingrediënt te leren kennen.’ Samen met andere bedrijven werken ze het productieproces uit. Innogusto zit nu bijna een jaar op de Wageningse campus en zoekt de samenwerking met andere start-ups die mogelijk nieuwe proteïnen kunnen leveren, zoals Fumi Ingredients, BBS, Symrise en Time-Travelling Milkman. ‘Hier hangt de geest van ondernemerschap’, zegt Piano. ‘Je komt andere start-ups tegen en denkt: we hebben elkaar wellicht nodig.’
Op de campus bevinden zich zo’n 100 bedrijven. In Resource stellen we zo aan je voor. Dit keer: Innogusto.