WUR biedt wetenschappers veel informatie die nuttig is voor het dagelijkse werk als onderzoeker. Probleem is dat die info lastig is te vinden op de eigen sites en daarbuiten. Een nieuwe website, SupHub, biedt uitkomst. De site gaat komende maandag de lucht in.
In welk journal moet je publiceren voor de meeste impact? Waar kun je een drone vinden om metingen vanuit de lucht te doen? Wat komt er allemaal bij kijken om een dierproef te doen? Die informatie staat in principe allemaal op intranet of een van de andere webpagina’s van WUR. ‘Maar waar? Dat is het probleem’, zegt Jacquelijne Ringersma, programmamanager Easy Service in Research.
Labyrint
‘Sommige info staat op het intranet, andere ergens op internet’, vervolgt ze. ‘Het is een labyrint en hoe kom je daar doorheen als beginnend onderzoeker? Intranet is bovendien niet makkelijk doorzoekbaar. Uit onderzoek in 2019 bleek dat medewerkers het moeilijk vinden de juiste informatie te vinden.’ In opdracht van de Dean of Research Wouter Hendriks heeft zij de Suphub ontwikkeld.
We hebben een laag over alle beschikbare diensten gelegd
Jacquelijn Ringersma, programmamanager Easy Service in Research (Facilitair Bedrijf)
De Suphub is in de kern een soort startpagina. Ringersma: ‘We hebben een laag over alle beschikbare diensten gelegd. Die diensten zijn ondergebracht in tien categorieën en er is een zoekbox waar je met een zoekterm kunt zoeken. Zo simpel is het. Je zoekt en je vindt. En als je iets gevonden hebt, word je doorgelinkt naar de plek waar het staat.’
Research Support
In totaal zijn 150 diensten geïdentificeerd. Ringersma: ‘De afbakening is dat het over primair onderzoek gaat, dat het een research support service betreft.’ De nieuwe portal is getest bij onderzoekers. Het adres wordt suphub.wur.nl. De link komt op intranet onder applicaties en op de sites van de bibliotheek en de graduate schools.
Merkwaardig genoeg bestaat er op intranet onder het kopje ‘Weten en Regelen’ al een pagina ‘onderzoeksupport’. Die pagina lijkt in opzet veel op de SupHub. ‘Daar hebben we mee geworsteld’, zegt Ringersma. ‘SupHub bevat veel meer diensten, is beter doorzoekbaar en wordt up-to-date gehouden. De oude pagina blijft wel bestaan, maar bezoekers worden gewezen op de nieuwe portal.’