Stel je eens voor dat je als werknemer van WUR besluit om een taak te gaan doen naast je werk. De taak omvat ruwweg 30 ECTS, dat is dus een half jaar werk. Zou je leidinggevende dat zomaar accepteren? Op zijn minst zou-ie een plan van aanpak willen met daarin hoe je je huidige werkzaamheden gaat combineren met deze taak, of je verlof gaat opnemen et cetera, en wellicht zou er geen toestemming komen voor het aannemen van deze taak.
Voor docenten gaat dat in het geval van Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO, of UTQ in het Engels) toch anders. Het is simpelweg een gegeven dat dit gehele lestraject bovenop je bestaande takenpakket komt en door elke docent wordt gedaan.
Waar halen docenten de tijd vandaan?
De Nederlandse universiteiten hebben in VSNU-verband een keurmerk opgesteld voor docenten. Deze zogeheten Basis Kwalificatie Onderwijs is een bewijs van de didactische bekwaamheid van docenten in het wetenschappelijk onderwijs. Het BKO-traject is recent helemaal herzien en tot een nog uitgebreider en beter doorontwikkeld programma gemaakt. Prachtig, beter onderwijs door middel van dit instrument.
Maar waar halen docenten de tijd vandaan die nodig is voor dit BKO-traject? Krijgen ze een half jaar vrij? Worden ze vrijgesteld van onderwijs? Hoeven ze minder te publiceren? Of komt het gewoon bovenop alle taken die er al zijn en moeten ze maar zorgen dat ze het ergens tussendoor voor elkaar krijgen omdat ze hier anders in hun eigen beoordeling last van krijgen?
Natuurlijk moeten we zorgen dat de kwaliteit van docenten op peil blijft en hoort een gedegen opleiding daarbij. Maar het is gek om medewerkers te verplichten zo’n uitgebreide opleiding te volgen, maar daar geen ruimte voor te geven. Nou ja gek, voor WUR is het een uitstekende deal als mensen dit naast hun gewone werkzaamheden doen, voor de individuele docent iets minder.
Guido Camps (38) is dierenarts en onderzoeker bij Humane Voeding en OnePlanet. Hij houdt van bakken, bijen houden en bijzondere dieren.
Interessant: in onze groep (Soil Biology) krijgen jongere collega’s hier (gelukkig!) wel ruimte voor. Bij de verdeling van onderwijstaken worden de uren die je nodig hebt om de UTQ te halen volledig meegerekend. Dat betekent dus flink wat minder cursorisch onderwijs geven in je eerste paar jaar. Het kan dus wel – als je er goede afspraken over maakt in je groep. Het vereist wel wat collegialiteit van de meer senior groepsleden, maar daar ben je een groep voor.