Zestig mensen nomineerden in totaal 29 innovaties voor WUR’s eerste Education Innovation Award, variërend van nieuwe vakken en lesmethoden, tot apps en initiatieven voor docentenondersteuning. Ook had iemand alle WUR-docenten genomineerd voor hoe ze hun werk deden tijdens de coronapandemie.
Een jury onder leiding van hoogleraar Educatie- en Leerwetenschappen Perry den Brok moest uit die nominaties een winnaar kiezen. Er waren meerdere kanshebbers, waaronder de Peek-app en een minilab dat met de post naar studenten werd gestuurd in coronatijd. De keuze viel uiteindelijk op Transformative Research for Global Social-Environmental Challenges, een nieuw PhD-vak dat draait om de vraag hoe onderzoek kan helpen om de maatschappij en het milieu te hervormen.
Theater, muziek en poëzie
Transformative Research brengt docenten en PhD-studenten vanuit alle hoeken van WUR en internationale partners zoals het Stockholm Resilience Centre samen. Daardoor past het vak volgens de jury ‘in de WUR-geest van finding answers together’. Ook waardeert de jury het dat er vernieuwende, speelse en op-kunst-gebaseerde lesmethoden worden gebruikt, waaronder vormen van theater.
Tijdens het vak leren studenten op verschillende manieren kijken naar hoe hun onderzoek kan bijdragen aan maatschappelijke hervormingen. De lessen die ze daaruit trekken, presenteren ze op een creatieve manier, bijvoorbeeld in de vorm van muziek of poëzie. Daarmee helpt Transformative Research studenten om hun kennis en vaardigheden op compleet andere en innovatieve manieren te uiten, aldus het juryrapport.
Aannames uitdagen
‘Dit vak laat zien hoe belangrijk het is om leeromgevingen te creëren waarin we kritisch reflecteren op onze eigen aannames’, zegt Josie Chambers die het vak coördineerde. ‘Dat stelt ons in staat om elkaars menselijkheid te zien en dat biedt hoop voor wat we samen kunnen bereiken. Wederzijds respect en begrip zijn nodig om samen te werken om complexe maatschappelijke uitdagingen op te lossen.’ Leeromgevingen zoals bij dit vak zijn voor iedereen belangrijk, vindt Chambers. ‘De tijd waarin wetenschappers als belangrijkste taak hebben om kennis en oplossingen over te dragen aan de wereld is voorbij.’
Medecoördinator Esther Turnhout voegt toe: ‘Ik geloof dat we de wetenschap moeten hervormen. Wetenschap moet opener en democratischer worden, zodat ze beter in staat is om transformaties te ondersteunen en zorg te dragen voor uitkomsten die niet alleen duurzaam maar ook eerlijk en rechtvaardig zijn. Het was heel inspirerend en belonend om dit vak te geven. Het liet zien dat PhD-studenten uit zowel natuur- als sociaalwetenschappelijke disciplines behoefte hebben aan reflectie en op zoek zijn naar mogelijkheden om hun onderzoekspraktijk te veranderen.’
Verder ontwikkelen
Ook Jeanne Nel was betrokken bij het opzetten van Transformative Research. ‘Het is mooi om te zien dat nieuwe baanbrekende vakken door WUR worden omarmd.’ Tijdens de uitreiking bedankten de vakcoördinatoren onderzoekschool WIMEK (Wageningen Institute for Environment and Climate Research) voor de hulp bij het organiseren van het vak.
De winnaars ontvingen een beeldje en 1.000 euro prijzengeld. Dat geld willen ze gebruiken om Transformative Research verder te ontwikkelen in samenwerking met Universiteit Utrecht, Universiteit Twente en het Stockholm Resilience Centre. Het plan is om de nieuwe versie van het vak in de herfst van dit jaar te geven.
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen omtrent Transformative Research kan door Chambers, Turnhout en Nel te volgen op Twitter.