Ze zijn onmisbaar op de campus: schoonmakers, conciërges, cateraars, tuinmannen – de lijst is lang. Resource zoekt deze sleutelfiguren op. Niet alle sleutelfiguren zijn medewerkers, ook studenten helpen een handje mee. Dit keer Sterre Wiersma (23), student en receptioniste bij Atlas en Gaia/Lumen op de Wageningen campus.
‘We beginnen om 06:45 uur ‘s ochtends, wat erg vroeg is. Receptionisten openen de deuren, doen de lichten aan, legen de postbussen en regelen zaalreserveringen. Maar vooral beantwoorden we vragen, zowel aan de balie als via de mailbox, hoort écht bij het receptionistenwerk. Vaak weten we het antwoord en mocht dat niet het geval zijn, kunnen we mensen doorsturen naar iemand die het wel weet. Doordat ik er best jong uitzie, stellen mensen soms hun vragen niet aan mij omdat ze denken dat ik het antwoord toch niet weet.
In Atlas, dat meer een bestuursgebouw is, zijn wij de eerste gezichten die mensen zien na binnenkomst. Hier ontvang en begroet je ook officiëler bezoek. Ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat de nieuwe burgemeester van Wageningen op bezoek kwam, al moet ik toegeven dat ik hem toen niet herkende. In Gaia/Lumen gebeuren weer andere dingen en is het drukker omdat er meer studenten zijn. Zo is elk gebouw net even anders.
Naast deze dagelijkse taken zijn wij ook het aanspreekpunt als BHV’ers tijdens calamiteiten. Bij ons komt de melding binnen, deze schakelen wij door naar de juiste mensen en we zorgen ervoor dat ze de juiste informatie hebben om te handelen. Zelf heb ik bij Gaia/Lumen meegemaakt dat er een brandmelding was. Het gebouw moest worden ontruimd. Achteraf bleek dat er een vlinder op de brandmeldersensor was gaan zitten waardoor die afging. Gelukkig was er toen dus niks aan de hand, al was het wel even schrikken.
Ik vind het verschrikkelijk als er bij de receptie niks te doen is. Dan zit je daar en denk je: waar is het werk? Het leukste vind ik het helpen oplossen van hele diverse problemen. Hierbij is het vooral belangrijk dat je weet waar je het antwoord kan vinden en anders eerst zelf zoekt. Verder moet je ook niet bang zijn om mensen op te bellen om dingen te vragen. Soms kom je pas na vier telefoontjes achter het antwoord en dan voelt dat een beetje als speurwerk. Dan heb je echt iets opgelost.’
Het leukste vind ik het helpen oplossen van hele diverse problemen