Dat blijkt uit een onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut naar de maatschappelijke meerwaarde van studenten in een woonwijk. Het onderzoek (Studenten in de buurt: zorg of zegen?) is uitgevoerd in opdracht van de gezamenlijke studentenhuisvesters. In Wageningen werden bewoners en omwonenden van het drie jaar geleden opgeleverde complex De Mouterij ondervraagd.
Verbonden
In de Mouterij wonen 176 studenten, van wie er 75 meededen aan het onderzoek. Van die 75 hebben er vier contact met één of meer van hun niet-studerende buren. Slechts een kwart van de ondervraagden voelt zich verbonden met de woonomgeving. Ondanks het ontbreken van contact zijn de verhoudingen volgens zowel de studenten als hun buren goed.
Vervolgens komen ze in een wijk terecht met allemaal gezinnen met kinderen. Daar zitten ze niet op te wachten
Eugène van Meteren, beheerder De Mouterij
Sociale cohesie is er dus niet of nauwelijks. Dat is ook niet zo gek, laat complexbeheerder Eugène van Meteren aan de onderzoekers weten. ‘Studenten zijn blij dat ze uit huis kunnen. Vervolgens komen ze in een wijk terecht met allemaal gezinnen met kinderen. Daar zitten ze niet op te wachten.’ De leefwerelden van beide groepen liggen erg uit elkaar, constateert een ander.
De Mouterij is geen vreemde eend in de bijt, constateren de onderzoekers. Ook in andere steden hebben studenten nauwelijks contact of binding met hun directe omgeving. De meesten hebben nog nooit meegedaan aan een activiteit in de buurt. Contacten zijn er wel, maar vrijwel uitsluitend met andere studenten in het complex waar wordt gewoond.
Vrijwilligerswerk
Veel studenten doen een vorm van vrijwilligerswerk. Maar dat speelt zich voornamelijk af binnen verenigingen van en voor studenten. Toch is er wel behoefte en bereidheid tot meer contact. Een kwart van de studenten in De Mouterij geeft aan wel een vorm van vrijwilligerswerk te willen doen. Corona leidde zelfs tot een hulplijn in de buurt. Maar er was weinig aanbod van klusjes.
Het Verwey-Jonker Instituut adviseert de huisvesters ontmoetingen tussen studenten en hun buren te stimuleren. ‘Een jaarlijkse buurtactiviteit, waarin studenten zelf een actieve rol spelen, zou door de studentenhuisvester georganiseerd of ondersteund kunnen worden.’