De rek lijkt er uit

Coronamaatregelen vergroten psychische nood onder WUR-medewerkers.
Foto: Shutterstock

‘Sinds de start van het nieuwe jaar komen er meer mensen met corona-gerelateerde problemen bij ons langs’, zegt René Hoevenaren, medewerker van Bedrijfsmaatschappelijk Werk van WUR. ‘Bij meer mensen lijkt de rek er uit qua motivatie en veerkracht, mede door het ontbreken van perspectief, gemis aan sociale contacten en de verhoogde druk op ouders met schoolgaande kinderen.’

De vijf medewerkers van Bedrijfsmaatschappelijk Werk (BMW) spraken in 2020 674 WUR-medewerkers met klachten, zo’n 10 procent van alle WUR-personeelsleden. Bijna tweehonderd daarvan waren nog in behandeling uit voorgaand jaar, 476 cliënten waren nieuw. Dat is een kleine stijging (4 procent) ten opzichte van het jaar ervoor.

Werkstress

‘Wij hebben met bewondering gekeken naar het adaptatievermogen van medewerkers en management, naar de initiatieven die ontstonden om de sociale cohesie te bevorderen, wegen te vinden om het werk te laten doorgaan en nieuwe kansen te ontdekken’, zegt Hoevenaren. Toch nam in coronatijd het aantal klachten over werkstress en balans werk/privé toe. Ze vormden samen ruim 60 procent van alle hulpvragen bij BMW.

Collegiaal contact en regelmatig individueel contact tussen leidinggevende en medewerkers blijft essentieel

René Hoevenaren, medewerker van Bedrijfsmaatschappelijk Werk

Bedrijfsmaatschappelijk Werk constateert dat bepaalde groepen personeelsleden eerder hulp nodig hadden tijdens de coronacrisis. Daarbij gaat het om alleenstaande ouders en medewerkers met zorgtaken die moeite hebben om al hun verantwoordelijkheden en taken te vervullen. Ook promovendi, die zich zorgen maken over de vertragingen die ze oplopen, en medewerkers met een klein sociaal netwerk, zoals buitenlandse PhD’s, zochten vaker ondersteuning. Dat gold ook voor docenten en hun onderwijsassistenten die razendsnel digitaal onderwijs moesten vormgeven, nieuwe medewerkers die op afstand moesten worden ingewerkt en medewerkers die familieleden of vrienden hadden verloren. Tot slot klopten ook medewerkers aan die van dichtbij zagen welke psychische effecten de coronacrisis op jonge mensen had.

Taaier

Hoe langer de beperkende maatregelen duren, hoe taaier het wordt, vervolgt Hoevenaren. In de eerste twee maanden van 2021 kwamen er 15 procent meer hulpvragen binnen dan vorig jaar. Meestal is corona niet de rechtstreekse oorzaak, maar verzwaart het de klachten wel. WUR-medewerkers kunnen elkaar hierbij helpen, vervolgt hij. ‘De belangrijkste vraag die je aan jezelf én aan de ander moet blijven stellen is: “Hoe is het met je en wat heb je nodig?” Collegiaal contact en regelmatig individueel contact tussen leidinggevende en medewerkers blijft essentieel.’

Lees ook:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.