Linda Klunder (25), masterstudent Management, Economics and Consumer Studies staat in de finale van de ASN Bank Wereldprijs met ‘Kumasi’, een drankje van cacaovruchtvlees. In die finale neemt Klunder het op tegen vijf andere startende duurzame ondernemers.
‘Tijdens mijn ACT-project heb ik voor de ngo Africa in Motion een onderzoek gedaan naar hoe het kan dat zoveel cacaoboeren in armoede leven en welke rol Nederland—de grootste cacao importeur van de wereld—daarin speelt. Zo ben ik via mijn studie de cacaowereld ingerold.’
Meer geld; minder afval
In die cacaowereld kwam Klunder in contact met journalist Lars Gierveld. ‘Hij had net een documentaire gemaakt over de supply chain van Nestle. De cacaovrucht bestaat voor de helft uit cacaobonen; de andere helft is vruchtvlees. Nu is dat vruchtvlees een afvalproduct, maar Lars heeft dat vruchtvlees geproefd en was verrast door hoe lekker het was. Hij wilde er iets mee doen voor de Nederlandse markt: een soort cacaovruchtvleessap. Zo krijgt een restproduct opeens waarde voor de cacaoboer, dus krijgen boeren meer betaald en wordt er bovendien minder eten onnodig weggegooid.’
Gierveld vroeg Klunder om samen met hem een bedrijf te beginnen om cacaovruchtvleessap te verkopen in Nederland. Begin 2020 is Kumasi drinks een feit, met Klunder als head of impact. ‘Inmiddels ligt Kumasi in zo’n vijftien chocoladespeciaalzaken in Nederland en het is online te bestellen op onze website’, vertelt de WUR-student. ‘Het is nu nog een soort testfase om te kijken wat aanslaat. Begin 2021 willen we opschalen naar grotere winkels en in 2022 in de supermarkt liggen.’
Kumasi drinks is te volgen op Instagram.