Peek—een Wageningse onderwijsapp die is ontwikkeld om veldwerk leuker en leerzamer te maken—krijgt een flinke boost tijdens corona. ‘De mogelijkheden zijn eindeloos.’
Teun Vogel is docent Soil Physics and Land Management. In 2019 bedacht hij Peek samen met zijn toenmalige collega Jerry Maroulis. ‘Het idee was om studenten op een leuke en interactieve manier het veld in te sturen’, zegt Vogel. ‘Je kunt met Google Maps en gps een route uitzetten en precies instellen op welke locaties studenten moeten zijn om vragen te beantwoorden. Ze kunnen pas antwoorden als ze ook echt daar zijn. Vervolgens kunnen docenten die antwoorden downloaden, terugkomen op bepaalde vragen en feedback geven.’
De docenten kregen een onderwijsinnovatiebeurs om de app te ontwikkelen. Vogel: ‘We gingen kijken in welke vakgebieden deze app nog meer kon worden ingezet. En toen kwam corona en online onderwijs, dat bracht alles in een stroomversnelling. Meerdere docenten hebben Peek-excursies uitgezet die studenten konden doen wanneer dat hun het beste uitkwam. Bij Restoration Ecology gingen docenten zelf langs de route gaan staan. Als de studenten dan langskwamen, konden docenten gewoon doen waar ze goed in zijn: lesgeven. Bij Marine Systems was er een excursie waarbij stakeholders korte podcasts hebben opgenomen. Dan kom je als student op excursielocaties en hoor je daar wat een stakeholder te vertellen heeft.’
Philipsdam, Schammer, Bovenpolder
Tijdens het vak Design in Land and Water Management gaat een groep studenten normaliter twee weken op excursie in Limburg, maar dat kon wegens corona niet doorgaan. Vogel: ‘In dat vak onderzoeken studenten een casus, normaal gesproken dus in Limburg. Als alternatief vroegen we nu of ze een casus in hun eigen omgeving konden onderzoeken.’ En dan komt Peek weer om de hoek kijken. ‘We dachten: wat nou als we studenten zelf excursies laten uitzetten over hun eigen casussen?’ Zo gezegd, zo gedaan: studenten kregen de login-gegevens voor de app en een paar opdrachten mee. ‘Elke excursie moest bijvoorbeeld een vlog of podcast bevatten’, vertelt Vogel. ‘Normaal gesproken zetten docenten excursies uit en denken zij uit hoe je dingen het beste uitlegt. Door die opdracht bij studenten neer te leggen, maken zij een extra vertaalslag en leren zij op een duidelijke manier te communiceren over hun onderzoek.’
Student Carlo van Oijen (19) zette een excursie uit in de buurt van zijn ouders in Bergen op Zoom. ‘We waren ingedeeld in groepjes. Mijn groepje keek naar de effecten van waterbouwkundige werken op hun omgeving, zowel op landbouw- als natuurgebieden. Ik heb onderzoek gedaan naar de Philipsdam, waarin zoet van zout water wordt gescheiden. Mijn excursie gaat langs landbouwgebieden die onder invloed staan van die dam en natuurgebieden die normaal uniek zijn vanwege de brakke omgeving, maar waar het water langzaam steeds zoeter wordt. Het verdwijnen van zout water kan een grote invloed hebben op de plantendiversiteit daar.’
We willen deze app groter uitrollen
Vrijheid
Van Oijen vond het jammer dat het onderwijs online moest. ‘Tijdens die excursie in Limburg creëer je echt een band met je studiegenoten. Aan de andere kant gaf dit alternatief ons als studenten de vrijheid om zelf te bepalen: “wat wil ik onderzoeken, wat vind ik leuk?” Normaal ga je langs boeren waar wel vaker excursies langs komen. Nu heb ik gewoon zelf betrokken partijen opgezocht: boeren, natuurmonumenten, enzovoort, en dat in mijn excursie verwerkt.’ Camu Prins (19)zette een excursie uit in natuurgebied de Schammer, dat tussen Amersfoort, Leusden en Hoevelaken ligt. ‘Een jaar of tien geleden was dat boerenland; nu is het een natuurgebied en een plek waar water kan worden opgeslagen. Als excursiemaker ga je denken: “Wat heb ik onderzocht; wat wil ik zeggen en waar kan dat het beste?” Omdat het vlakbij huis was, hebben mijn ouders de excursie ook kunnen doen. Als we in Limburg waren geweest, had dat niet gekund.’ Marnix Van den Maegdenbergh (19) maakte een fietsexcursie langs de Wageningse Bovenpolder. ‘Ik heb onderzocht hoe overstromingen en hoog water van de Rijn geregeld worden door alle stakeholders: de gemeente, Staatsbosbeheer, het waterschap. Wie is waarvoor verantwoordelijk? Wat voor maatregelen zie je terug in het landschap om hoog water in de rivier goed te managen?’ Van den Maegdenbergh zat pas net op kamers toen de coronapandemie uitbrak. ‘Ik woon dicht bij de uiterwaarden. Dit was een goede gelegenheid om het gebied beter te leren kennen. Eerst ga je heel kritisch het landschap lezen—wat zie je nou eigenlijk? En daarna zet je de extra stap: wat wil ik vertellen en waar kunnen mensen daar iets van terugzien in het landschap? Zelf een excursie uitzetten is een mooie toevoeging aan het onderwijs.’
Dit geeft studenten de vrijheid om zelf te bepalen: wat wil ik onderzoeken?
Start-up
Experiment geslaagd? Vogel: ‘We hebben veel energie in de Peek-app gestopt. Het werkt heel goed en de mogelijkheden zijn eindeloos. Nu willen we de app groter uitrollen, zodat andere vakgroepen en universiteiten Peek makkelijker kunnen gaan gebruiken.’ Om dat te bereiken is de app inmiddels losgekoppeld van de vakgroep en een start-upgeworden. Vogel blijft betrokken: hij is twee dagen WUR-docent en werkt daarnaast aan Peek.
Meer informatie over Peek vind je op www.peek-app.nl.