Tijdens Academic Consultancy Training (ACT) doen WUR-studenten onderzoek voor opdrachtgevers en geven ze een advies. Zo ook voor ‘De Gieterij’, een nieuwe duurzame winkel die op zaterdag 10 oktober de deuren opent in Wageningen.
‘Onze opdrachtgevers wilden nog een duurzame winkel openen in het centrum van Wageningen met biologische en lokale producten,’ vertelt Juul Kappelhof (24), masterstudent Communication and Innovation. ‘Ze vroegen ons om onderzoek te doen naar de interesse voor zo’n winkel in Wageningen.’ Met ‘ons’ doelt Kappelhof op haar groepje van zes masterstudenten, die met begeleiding van een coach en een academisch adviseur aan het project werkten.
Jong en oud
Kappelhof en haar medestudenten onderzochten de Wageningse consumenten en hun wensen. ‘We onderzochten welke consumentengroepen het meest geïnteresseerd zouden zijn en wie vaste klanten zouden kunnen worden. Daar kwamen drie groepen duidelijk naar voren: een deel van de studenten; jonge vrouwen tussen de 25 en 40 jaar, vaak met een jong gezin; en hoogopgeleide 55-plussers die veel tijd en geld hebben. Bij al die groepen spelen interesse in duurzaamheid en koopkracht ook een rol. Vervolgens zijn we mensen uit die groepen gaan interviewen om te kijken wat hun wensen zijn.’
De winkel wil veel producten verpakkingsvrij verkopen, maar sommige consumenten zijn bang dat groenten en fruit dan eerder bederven
Juul Kappelhof (24), masterstudent Communication and Innovation
Er kwam een aantal conclusies uit, vertelt Kappelhof. ‘Er waren uitdagingen. De winkel wil bijvoorbeeld veel producten verpakkingsvrij verkopen, maar sommige consumenten zijn bang dat groenten en fruit dan eerder bederven. Dat valt op te lossen met een koelsysteem of door toch te kiezen voor een duurzaam verpakkingsmateriaal.’ Ook bleken consumenten graag meer kennis te hebben over de impact van de producten en waar de producten vandaan komen. ‘Dat willen ze gaan doen, bijvoorbeeld met informatieavonden met een boer uit de buurt.’
Bulkaanbod
Terwijl de studenten hun onderzoek uitvoerden, waren de opdrachtgevers locaties aan het bekijken en met leveranciers in gesprek. Linde van der Knaap is WUR-alumnus (MSc Organic Agriculture) en één van die opdrachtgevers. ‘Floor Hofman (MSc Biology, red.) – met wie ik samen De Gieterij begin – en ik waren ons tijdens de ACT-opdracht zelf ook nog aan het oriënteren. We hadden allebei ervaring in een andere groene winkel, dus we hadden al kennis over de aanbodkant. Maar wat wil de Wageningse consument, waar is die naar op zoek en wat mist er nog? Dat is door de studenten uitgezocht in dit project.’
Wat wil de Wageningse consument? Dat is door de studenten uitgezocht in dit project’
Linde van der Knaap, oprichter van De Gieterij
Een van de lessen die De Gieterij uit het ACT-project meeneemt, is dat er ook veel studenten interesse hebben in duurzaam boodschappen doen. Van der Knaap: ‘Er zijn veel grote studentenhuizen. Wat kunnen wij hen bieden? Bulkaanbod. We verkopen bijvoorbeeld vijf-kilo zakken van linzen en rijst. Dat is dan extra voordelig en daarnaast ook duurzamer qua verpakkingsafval. Op aanraden van de studenten hebben we ook een leenbakfiets, zodat studenten die bulkaankopen vervolgens naar hun studentenhuis kunnen brengen. Zo zijn we ook bereikbaar voor mensen zonder dikke portemonnee.’ Ook de prijs van de producten uit de taps is voordelig, zegt Van der Knaap. ‘En dat is nog duurzamer, want consumenten nemen zelf hun eigen verpakking mee.’
Waar komt het vandaan?
‘Een andere les is dat er niet één type duurzame consument is’, zegt Van der Knaap. ‘De één vind het verpakkingsvrije het belangrijkste, terwijl de ander vooral komt om producten van lokale boeren en producenten te kopen. Die willen weten: waar komt het vandaan, hoeveel kilometer heeft dit product afgelegd voordat het in de winkel ligt? Dat nemen we ook mee in onze inrichting.’
De Gieterij gaat zaterdag 10 oktober—de dag van de duurzaamheid—open. Van der Knaap: ‘Het liefst zouden we groots uitpakken met muziek en een mooie feestelijke opening, maar dat kan nu niet vanwege corona. In plaats daarvan is het de hele dag een klein feestje, met bijvoorbeeld een proeftafel om lekkere dingen uit de winkel te proeven.’