Guido Camps
Tijdens ons eerste docentenoverleg na de zomervakantie wisselden enkele docenten hun genoegen uit: het onderwijs had goede evaluaties ontvangen van studenten, ondanks het online lesgeven en ondanks de issues met examens en de lockdown-vermoeidheid van studenten. Gelukkig dat zelfs na jaren lesgeven en de uitdagingen van onderwijs tijdens een pandemie, docenten het nog steeds oprecht belangrijk vinden hoe hun onderwijs ontvangen wordt. Toch zou ik graag zien dat de evaluaties deels anders worden vormgegeven.
Nu ik zelf sinds enkele jaren een vak coördineer, weet ik dat docenten de evaluaties in spanning afwachten. Ik ook. Maar toen ik zelf nog studeerde, vond ik vakken evalueren maar een oninteressant klusje. Ik deed het alleen als ik veel smekende reminder-mails kreeg.
Ik hoop dat de Wageningse studenten het consciëntieuzer doen dan ik deed, want merk dat mijn de evaluaties over mijn vak doorlees alsof elk woord of cijfer door de studenten eerst op een gouden weegschaal is afgewogen voordat ze het opschreven.
Toch denk ik dat we naar een ander evaluatiesysteem zouden moeten, of in ieder geval iets moeten toevoegen. Het probleem is dat de huidige evaluaties een reflectie lijken op hoe makkelijk studenten het vak vonden of – nog slechter – op hoe tevreden ze zijn met hun cijfer. Begrijp me niet verkeerd, dit kan ook belangrijk zijn. Maar we zouden ook zaken moeten evalueren die je pas kunt uitvragen jaren nadat de inkt van de tentamens droog is.
Mijn gok: de vakken die je nu verfoeit, waardeer je later het meest
Ik zou willen weten van mensen die nu twee jaar werken: aan welke docent denk je met een glimlach terug? Van mensen die vijf jaar werken: welke docent heeft jouw carrière het meest beïnvloed en waarom? Van iemand die in zijn eerste jaar na het afstuderen zit: welke vaardigheid uit je studie gebruik je nu het meest? En bovenal zou ik willen weten: op welke vakken kijk je met het grootste plezier terug? Tijd heelt de wonden van (te) vroege colleges, (te) moeilijke tentamens of vervelend groepswerk. Pas na een paar jaar kun je inschatten of dat ene moeilijke vak de moeite waard was. Mijn gok: de vakken die je nu het meest verfoeit als student waardeer je later het meest. Dat zou ik graag geëvalueerd zien.