Disruptors op de loer

Iedereen werd natuurlijk vrolijk van de eerste foto’s van studenten op de campus, het voorzichtig terugkeren naar een niet-uitgestorven universiteit.

Hoewel de focus van academisch Nederland op de start ligt van een nieuw academisch jaar onder vreemde omstandigheden, denk ik dat er een ander belangrijk bericht in de media kwam.

Online las ik dat Google nieuwe plannen heeft: ‘Google Has a Plan to Disrupt the College Degree. Google’s new certificate program takes only six months to complete, and will be a fraction of the cost of college.’ (Justin Bariso in Inc.com).

Vraag het Altavista, Hotmail of Blackberry als je twijfelt, maar als Google ineens jouw kant op loert kan dat een flinke disruptie van je model betekenen. Google claimt dat het zes-maanden-certificaat gelijk staat aan een vierjarige bachelor (in de VS is een bachelor vaak vier jaar). En de kosten zullen een fractie zijn van wat normaal is in het dure Amerikaanse college-systeem. Google dwingt hiermee zowel aankomend studenten als bestaande universiteiten de vraag te stellen: wat is de waarde van een universitaire opleiding? Moet het altijd drie of vijf jaar duren, kan het korter?

Google komt en de academische wereld zal dat merken

Ik neem de proef op de som en volg inmiddels een zes maanden durend programma Google IT Automation with Python. Wat mij opvalt bij al dit soort programma’s is de hoge kwaliteit van de systemen. Maar waar het voor mij spaak loopt, is het feit dat alle variatie die hoort bij het menselijk leven en de wereld uit het proces is gehaald. Om grote aantallen studenten tegelijk aan te kunnen, zijn alle vragen simpel zodat ze meteen door het systeem kunnen worden nagekeken. Grote opdrachten zijn simpelweg onmogelijk omdat die te veel variabelen zouden opleveren, dus alle opdrachten bestaan uit minutieuze chunks: behapbaar, maar de student krijgt weinig overzicht. Je leert wel een kleine functie de-buggen, maar niet een heel programma programmeren.

Google komt en de academische wereld zal dat merken. Maar nu de eerste studenten weer op de campus zijn, zie je ook waar de meerwaarde van een fysieke universiteit zit: in de echte wereld wereldproblemen leren oplossen, met theoretische en praktische vaardigheden. Dat kan niet vanachter een scherm, hoezeer we dat ook proberen in het nieuwe normaal.

Guido Camps (36) is dierenarts en postdoc bij Humane Voeding. Hij houdt van bakken, bijen houden en bijzondere dieren.

Tags:
#Column

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.