Dat gebeurde in het humaan lab van het gebouw Zodiac. Nieuwenhuizen was daar voor een ‘vergadering’. De bijeenkomst bleek een ontmoeting met een delegatie van de zevenkoppige jury die de prijs dit jaar toekent. Nieuwenhuizen is de opvolger van Fred de Boer. Hij ontving een oorkonde, het beeld De Leermeester en een geldbedrag van 2500 euro.
Proefkonijn
Nieuwenhuizen (50) drong in 2015 ook al door tot de laatste vijf. Toen ging de prijs naar Noëlle Aarts. Hij krijgt de prijs voor zijn enthousiaste en creatieve manier van lesgeven, waarbij hij studenten aanmoedigt om zichzelf bij fysiologische experimenten als proefkonijn te gebruiken. Hij werkt sinds 2010 bij WUR en geeft les in de basisprincipes van de menselijke fysiologie en voeding en sport.
Nieuwenhuizen studeerde biologie in Groningen en promoveerde daar ook. Na een onderzoeksbaan in het bedrijfsleven (Numico) werkte hij vijf jaar aan de Universiteit van Maastricht. Na een tussenstop van een jaar bij het Voedingscentrum kwam hij op uitnodiging van hoogleraar Jaap Keijer naar Wageningen om daar onderwijs te geven bij de leerstoelgroep Fysiologie van Mens en Dier.
Resource sprak de nieuwe Teacher of the Year kort na de uitreiking. In het magazine dat komende donderdag verschijnt, komen ook de andere genomineerden aan het woord (pag. 25)
Ik wil onderwijs geven vanuit de verwondering. Zo leer je het meest
Waarom denk je dat jij die prijs wint?
‘Ik vind lesgeven echt heel leuk. En ik heb passie voor mijn vakgebied de fysiologie. Dat waarderen studenten. Ik draai nooit zomaar een verhaaltje af. Ik probeer altijd iedereen mee te nemen en ik probeer het laagdrempelig te houden. Met fysiologie is dat ook niet zo moeilijk. Het is altijd makkelijk om voorbeelden te geven van situaties die iedereen kent.’
Mensen die jou goed kennen zeggen dat het lichtelijk chaotisch oogt, maar altijd op zijn pootjes terechtkomt.
‘Chaotisch? Hmm. Misschien is dat wel een beetje zo. Ik probeer het vooral heel losjes te houden. Dat is ook wel een beetje gespeeld hoor. Als docent ben je ook een acteur. Je bent de hele tijd bezig met hoe je kunt bereiken wat je wilt bereiken. Ik bereid mijn lessen goed voor en denk goed na over de lijn van het verhaal, maar de presentatie laat ik heel erg van het moment afhangen. De interactie met de studenten is belangrijk. Ik bereid geen woordelijke tekst voor.’
Kun je online jouw ei ook kwijt?
‘Ik geef live les via de virtual classroom. Bij zo’n sessie kunnen maximaal 150 studenten inloggen. Ik kan de studenten niet zien, zij kunnen mij wel zien. En we kunnen chatten. Dat gaat redelijk goed, maar ik mis de interactie. Ik vind het leuk om verhalen te vertellen. Online mis je wat er gebeurt met je publiek. Komt het over, snappen ze het? Door dat gebrek aan interactie kan ik het spel niet spelen, wat toch een beetje mijn specialiteit is. Nee, er is niks leukers dan voor een volle collegezaal te staan.’
Alle genomineerden hebben 2500 euro gewonnen. Wat ga jij ermee doen?
‘Het lijkt me mooi om te investeren in practica. Om die zo te maken dat het studenten nóg meer aanzet tot nadenken. Je kunt een practicum geven door studenten precies te laten doen wat er staat. Alsof je een recept volgt uit een kookboek. Ik wil studenten aan het denken zetten: wát moet ik eigenlijk doen, waarom moet dat en waarom in deze volgorde? Dat studenten denken: wat als ik het nou eens andersom doe, wat gebeurt er dan? Onderwijs geven vanuit de verwondering. Zo leer je het meest.’