‘Op zaterdag 14 maart kreeg ik de eerste e-mail van docenten over de maatregelen omtrent het coronavirus. Twee docenten legden uit dat ze tijd nodig hadden om het vak opnieuw te ontwerpen en de lesstof zo veel mogelijk online te zetten. Een docent benadrukte dat het best zwaar is om de vakken te herstructureren, vooral omdat ze al zoveel tijd en energie hadden gestoken in de voorbereiding. Door het coronavirus moesten ze bijna opnieuw beginnen. De eerste week online onderwijs was voor mij echt wennen. Soms was het nog best wel leuk om de nieuwe manier uit te proberen en te ontdekken.
18 maart: eerste virtual classroom
Op woensdag 18 maart gaven de docenten hun eerste live college om 14 uur via virtual classroom. Het werkte helemaal prima! Het was ook interactief doordat er een chatroom was waar iedereen antwoord kon geven op vragen en zelf vragen kon stellen. Ook maakte de docent gebruik van polls, waar we op konden stemmen. Naar mijn mening zag het onderwijs van WUR er niet uit als haastig in elkaar geflanst digitaal onderwijs. Het was verrassend goed opgezet!
Soms zit het ook mee voor de docent. Een van mijn vakken kan gemakkelijk online gaan; de docenten gebruiken de opgenomen lessen van het collegejaar 2018-2019. Een tegenvaller hierbij is wel dat de web lectures soms langzaam laden of het niet doen doordat er zoveel mensen op hetzelfde moment online zijn en data opvragen.
Op 18 maart krijgen we een e-mail dat WUR de streaming van de web lectures gaat verbeteren, ze gaan de capaciteit van de server groter maken. De volgende dag zie ik inderdaad dat de livestream van die ochtend niet doorgaat omdat de server de hoeveelheid livestreams niet aankan. Een positieve ontwikkeling hierna is dat studenten met hun WUR e-mail toegang krijgen tot Skype for Business. Zo kunnen er betere face-face gesprekken gevoerd worden tussen studenten en leraren. Ook biedt WUR die dag een ‘Online Student Café’ aan via Brightspace voor smalltalk om contact tussen studenten mogelijk te maken. Erg leuk gedaan.
We merken dat we campusonderwijs toch wel leuker vinden dan online, we missen ook het geklets in de koffiepauzes en de interactie met de docenten en andere studenten.
19 maart: Zoom-koffiepauze
De volgende dag hebben we een virtual classroom van 14:00 tot 15:45. Het valt me tot nu toe allemaal mee. In de koffiepauze hebben we zelfs met een paar vrienden even een Zoom-sessie gedaan. We merken dat we campusonderwijs toch wel leuker vinden dan online, we missen ook het geklets in de koffiepauzes en de interactie met de docenten en andere studenten. Maar het is wel fijn om te merken dat de docenten hard hun best doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen
Week twee
De tweede week is al veel meer “normaal”. Het voelt nu meer als een lange studieweek voor de tentamenweek, doordat je dan ook vooral thuis zelf aan het studeren bent (zonder veel contact met de buitenwereld). En je hebt vaker de neiging om toch andere dingen te doen.
Er doemt ook een vette tegenvaller op. We zouden met onze master een ACT-vak (Academic Consultancy Training) doen in periode 6. Eerst vier weken les op de uni en daarna vier weken veldwerk doen in Spanje. Dat gaat nu vrijwel geheel zeker niet door. Erg jammer. Wij hebben van studenten van het studiejaar voor ons gehoord dat dit superleuk is. De docenten zijn bezig met een plan B. Volgens mij balen alle studenten dat dit niet door gaat, omdat het iets is waar iedereen naar uit heeft gekeken.
We zouden in periode 6 een ACT-vak doen met vier weken veldwerk in Spanje. Dat gaat nu niet door. Erg jammer.
Op 27 maart kregen we een e-mail met meer informatie over de examens deze periode. Die worden afgenomen met software die de WUR al 5 jaar gebruikt voor hun online master-programma’s. Er komt een oefenexamen zodat we bekend kunnen raken met hoe het werkt, wel zo prettig.
Een andere mooie meevaller is dat we ineens toegang krijgen tot allerlei online vakken van andere goede universiteiten; dat is wel gaaf! Er wordt dus echt heel veel geregeld achter de schermen en dat is fijn! Het is wel raar dat we tot de zomer geen echte lessen meer op de campus hebben. Daardoor is het ook jammer dat we niet vaker de andere studenten uit ons jaar gaan zien, want na de zomer gaan de meesten toch een scriptie en stage doen.
Motivatie
De inhoud van de vakken en het level is nog even uitdagend als normaal, maar de werkdruk voelt hoger doordat ik nu meestal in mijn eentje studeer. In je eentje achter je laptop zitten kost meer discipline en motivatie dan normaal. Juist omdat het contact met andere studenten het studeren normaal extra leuk maakt.
Als we een lecture van vorig jaar moeten terugkijken raak ik gemakkelijker afgeleid, want dat is totaal niet interactief vergeleken met de virtual classrooms
De dagen lijken nu allemaal een beetje hetzelfde. Soms is het lastig om de planning van de vakken aan te houden. Ik vind het de ene dag makkelijker om gemotiveerd te blijven en alles te doen dan de andere dag. Zeker als we op zo’n dag een lecture van vorig jaar moeten terugkijken. Ik merk dat ik dan makkelijker afgeleid raak, want dat is totaal niet interactief in vergelijking met de virtual classrooms. De lessen en de Skype-meetingen zijn heel prettig; zo hou je nog contact met je medestudenten en docenten.
Pffff dat was me het weekje wel. Op vrijdagmiddag 27 maart maak ik een individuele opdracht af. Met een studievriendin spreken we daarna online af om onze opdracht uit te wisselen en elkaar feedback te geven – erg handig! Op zaterdag bekijk ik dan toch maar die ene online lecture waar ik dinsdag geen zin meer in had. Met dit online onderwijs vervaagt het onderscheid tussen werkdagen en weekend.’
Hoe ervaar jij het online onderwijs tot nu toe? Laat het ons weten: stuur een e-mail naar resource@wur.nl