Stichting Samen tegen Voedselverspilling stond afgelopen week op de Grüne Woche, de Internationale groene beurs in Berlijn. Daar presenteerden ze onder andere hun nieuwe mascotte Becky, die Nederlanders moet helpen minder voedsel te verspillen.
Nederlanders verspilden in 2019 gemiddeld 34,3 kilo eten per persoon. Dat is bijna 7 kilo minder dan in 2016. Daarmee is Nederland is al op de goede weg om voedselverspilling in 2030 te halveren. Om dat doel te halen lanceerde stichting Samen Tegen voedselverspilling, waar WUR de trekker van is, in de zomer van 2019 de campagne “Hoe #verspillingsvrij ben jij?” met Becky als Mascotte.
Het zijn met name gezinnen met jonge kinderen die het meest verspillen. Op deze doelgroep is Becky vooraf al getest.
Sanne Stroosnijder
‘Samen met influencers op social media motiveert Becky de Nederlandse consument om minder voedsel te verspillen’, vertelt Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Fresh Food & Chains, die vorige week op de beurs stond. ‘Dat doet ze met praktische tips zoals handige boodschappenlijstjes en recepten waardoor je minder weg hoeft te gooien.’
En werkt dat dan ook? ‘Becky is ontwikkeld door het Voedingscentrum en gebaseerd op inzichten van communicatie en gedragswetenschappers. Het zijn met name gezinnen met jonge kinderen die het meest verspillen. Op deze doelgroep is Becky vooraf al getest.’ Over een paar jaar gaan de onderzoekers uitgebreid onderzoeken welk effect de campagne heeft gehad.
*De Stichting “Samen tegen Voedselverspilling, bestaat uit meer dan 60 Nederlandse bedrijven, organisaties, wetenschappers en de overheid. De campagne wordt gefinancierd door gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.