Student
Sport
Studentenleven

Op naar de Olympische Spelen van 2024

Studentenroeivereniging Argo zet in op coastal roeien; een spectaculaire vorm van roeien waarbij wind, stroming en golven een grote rol spelen. ‘We willen coastal groot maken in Nederland. En Argo coastal-roeiers op de Olympische Spelen van 2024.’
Luuk Zegers

Tekst Luuk Zegers, illustratie Alfred Heikamp

Argo-voorzitter Joris Bergman, foto W.S.R. Argo

De laatste olympische medaille van W.S.R. Argo dateert alweer uit 1964, toen Argonaut Jan Just Bos op het onderdeel twee met stuurman, als stuurman, brons pakte bij de Spelen in Tokyo. Die prestatie werd nooit meer overtroffen. Een van de redenen: slecht roeiwater, aldus Argo-voorzitter Joris Bergman. ‘Al sinds de oprichting van Argo zijn er problemen met het Wageningse roeiwater. We kondigen zo’n tachtig keer per jaar een vaarverbod af. Twee van de drie keer is dat vanwege te harde wind, sterke stroming en golfslag op de Rijn. In die omstandigheden zinken onze normale roeiboten. Soms kunnen we uitwijken naar het havenkanaal, maar dat is een van de drukst bevaren havenkanalen van Nederland, dus dat proberen we te vermijden.’

De Argonauten willen van dat nadeel een voordeel maken door in te zetten op coastal roeien: een opkomende roeivariant waarbij wind, stroming en golven juist een belangrijk onderdeel van de sport uitmaken. ‘Met een coastal boot kunnen we gewoon terecht op de Rijn bij harde wind en golfslag’, legt Bergman uit. ‘Die zinken níet bij hoge golven. Alleen al daarom is het interessant voor ons.’

Roeien meets zeilen

‘Een coastalboot is zwaarder en veel wendbaarder’, legt Bergman uit. ‘Het roeien voelt ook anders dan in een gewone roeiboot. Normaal voel je wat je ploeggenoten doen, maar in een coastalboot voel je dat minder, zeker bij een sterke stroming en veel golven. Het vergt daarom ook een andere manier van samenwerken in de boot.’ Ook de wedstrijden zijn anders. Spectaculairder voor toeschouwers, aldus Bergman. ‘Een gewone roeiwedstrijd is twee kilometer zo hard als je kan in een rechte lijn varen. Een coastalwedstrijd lijkt veel meer op een zeilwedstrijd: er is een parcours met boeien, er is een massastart, de afstanden zijn langer. Dus is de rol van de stuurtjes ook veel belangrijker. Net als bij zeilen moet je rekening houden met golven en wind. Zo kun je op tactisch niveau een veel groter verschil maken.’

In de kinderschoenen

Er kleven momenteel ook nadelen aan coastal roeien, zegt Bergman. De grootste daarvan is dat de sport nog relatief klein is. ‘Momenteel zijn zo’n 350 coastalroeiers actief in Nederland. In de studentenroeiwereld staat het ook nog in de kinderschoenen.’ Daar wil hij met Argo verandering in brengen. ‘Argo gaat een gidsrol vervullen in de groei van coastal. Wij zijn er vroeg bij en zetten er flink op in. We willen Argonauten laten deelnemen aan een coastal NK-klassement in een viertje, en als dat goed gaat, door naar het WK. De kennis die wij ondertussen opdoen, gaan wij delen met de andere studentenroeiverenigingen in een aantal clinics. Uiteindelijk hopen we dat zij net zo enthousiast zijn als wij over coastal, zodat er een studentenklassement komt, want als de sport alleen op Argo van de grond komt, is er geen klap aan. Dan zit je in een competitie met gasten die twintig jaar ouder zijn. Als jonge twintiger kun je die makkelijk aan. Als er meer studentenroeiers meedoen, wordt het spannender en duw je elkaar naar nieuwe hoogtes.’

Coastal Ferrari

De Argonauten staan niet alleen in hun enthousiasme voor coastal roeien. Onlangs wonnen ze de Aegon Bestuursbokaal, een jaarlijkse pitchwedstrijd om studentenroeiverenigingen te verbeteren. Met de bokaal is 3.500 euro gemoeid om te helpen het plan te realiseren. Een leuk begin maar lang niet genoeg om een goede coastalboot te kopen, vertelt Bergman. ‘Het verschilt per fabrikant, maar de Ferrari van de coastals kost zo’n 26.000 euro. Er is nog niet echt een tweedehandsmarkt omdat de sport nog zo klein is. Daarom kijken we nu of we een vaste boot kunnen regelen met regionale partners.’

Olympisch

De kans is groot dat coastal roeien een demonstratiesport wordt op de Olympische Spelen van 2024, aldus Bergman. ‘Dat besluit valt in 2020. Als dat gebeurt, kan het heel snel gaan met de sport. En dan hebben wij vast een voorsprong te pakken.’

De boot die Argo op het oog heeft, is de LiteRace4x plus.

De boot is gemaakt met vacuüm-infusie technologie. Het kernmateriaal wordt met meerdere lagen carbon, fiberglas en de waterdichte buitenlaag via vacüum samengeperst in een mal. Toevoeging van kunstharsen (‘resin’) zorgt ervoor dat de boot-in-aanbouw polymeriseert en dus z’n vorm houdt.

Eigenschappen:

  • Lengte: 10,7m
  • Breedte: 1,31m
  • Gewicht: 135kg
  • Max. belastbaar gewicht: 500kg
  • De bankjes zijn van 100% carbon

Om maximale snelheid te behalen op rechte stukken en toch optimaal wendbaar te zijn bij bijvoorbeeld keerpunten, heeft een coastal boot een ophaalbaar zwaard.

Het hydrodynamische ontwerp zorgt voor stabiliteit, zodat roeiers met dezelfde techniek kunnen blijven roeien zoals ze in een rivier-wedstrijdboot gewend zijn.

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.