Energienet-innovatie op campus

Aan de rand van de campus, achter Aeres Hogeschool, verrijst een van de innovatiefste schakelstations van Nederland
Foto: Alliander/ Foto Focus

Aan de rand van de campus, achter Aeres Hogeschool, verrijst een van de innovatiefste schakelstations van Nederland. Met dit station onderzoekt netbeheerder Liander of prefab-bouw uitkomst biedt om meer tempo te maken met uitbreiding van het energienet.

De groei van de campus betekent dat meer stroom nodig is en dat de capaciteit van het energienet moet worden uitgebreid. Daarmee zijn we niet uniek: netverzwaring is op veel meer plaatsen in Nederland hard nodig, met name op plekken waar nieuwe datacenters en zonne- of windparken verrijzen.

Tijdwinst

Normaliter duurt de bouw van een schakelstation zo’n 8 a 9 maanden. Op de campus doet Liander nu ervaring op met prefab-bouw, waarbij het station ter plekke als een bouwpakket in elkaar wordt gezet uit voorgeproduceerde, kant en klare elementen. ‘Dat levert zo’n vier maanden tijdwinst op’, vertelt projectleider Johan van der Plas, manager asset realisatie bij Liander. Het station op de campus is het eerste schakelstation in Nederland dat op deze manier wordt gebouwd.

Waterdicht

Tot nu toe zijn de ervaringen positief. De kelderbakken, buitengevels, tussenwanden en dakelementen die op de campus met een grote kraan zijn samengevoegd, vormen inmiddels een solide gebouw. ‘Het station blijkt perfect waterdicht. Dat is cruciaal, want lekkages zijn levensgevaarlijk bij dit soort elektrische installaties’, aldus Van der Plas. Momenteel werkt Liander aan het inwendige van het station, dat naar verwachting in december gereed is voor de testfase. Begin 2020 worden dan de kabels ingevoerd en gemonteerd, zodat het station in het tweede kwartaal in gebruik kan worden genomen.

Plug & play

Als het aan Van der Plas ligt, is het Wageningse schakelstation het eerste van nog veel meer prefab-stations in Nederland. ‘We hopen dat we deze aanpak kunnen uitbreiden tot een soort plug & play concept, zodat we nog meer tijdwinst kunnen boeken. Al moet je je wel realiseren dat die winst relatief is: het vergunningentraject blijft verreweg de grootste tijdvreter.’

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.