Het gaat om de door honoursstudenten ontwikkelde mooc The Science of Beer en de door docent culturele geografie Arjaan Pellis ontwikkelde mooc Sustainable Tourism: Rethinking the Future. In totaal maken tien moocs kans op de titel. In november wordt de winnaar bekendgemaakt in Hongkong.
Nico van der Veen is één van de vier honoursstudenten achter de biermooc. ‘Ik was met mijn jaarclub op vakantie toen ik een mailtje kreeg met het nieuws. Dat was wel een verrassing. Ik denk dat de nominatie voor een groot deel komt door het feit dat onze mooc echt puur door studenten is gemaakt. Zo ver ik weet is WUR de enige universiteit die daarmee experimenteert. Daarnaast zit er in onze mooc elke week een leuke opdracht, bijvoorbeeld om een marketingcampagne voor bier te bedenken, zelf bier te brouwen of een bordspel te printen en spelen.’
In onze mooc zit elke week een leuke opdracht, zoals zelf bier brouwen
Wageningen is niet de enige universiteit die twee keer genomineerd is, ook het Massachusetts Institute of Technology heeft twee kanshebbers. Daarnaast staan er onder andere moocs van universiteiten uit Bombay, Dartmouth en Hong Kong in de top tien.
WUR’s marketingcoördinator online onderwijs Wendy Jansen is erg blij met de dubbele nominatie. ‘EdX heeft meer dan 2600 moocs en ruim 22 miljoen deelnemers. Dat er dit jaar twee van onze moocs bij de beste tien horen, is heel bijzonder.’
Een edX-panel geeft scores aan alle genomineerde moocs. Daarbij wordt onder andere beoordeeld hoe innovatief een mooc is, hoe duidelijk er wordt gecommuniceerd met studenten, hoe actief de mooc-deelnemers zijn, hoe zij de mooc ervaren en hoeveel van hen de mooc daadwerkelijk afronden.