Masterstudenten winnen prijs voor hun ACT-project

Wageningse masterstudenten gaan tijdens Academic Consultancy Training (ACT) in teams aan de slag met échte vraagstukken van échte opdrachtgevers.
Jits Riepma, Isabella Selin Norén, Femke Tober en Jasper Roebroek (van links naar rechts) wonnen met hun team de eerste ACT Award. Foto: Guy Ackermans

Begin dit collegejaar kwam een team van zes masterstudenten samen om een antwoord vinden op de vraag: ‘Is het mogelijk om een agrobosbouwboerderij te runnen in een waterwinningsgebied, op een manier die economisch rendabel is voor de boer, zonder dat de waterkwaliteit en -kwantiteit in het geding komt?’

De studenten sleutelden twee maanden fulltime aan een antwoord op deze vraag. Dat deden ze zo goed, dat ze op maandag 13 mei de allereerste ACT-award ter waarde van 500 euro in ontvangst mochten nemen. Na de prijsuitreiking sprak Resource vier van de zes teamleden: Femke Tober, Isabella Selin Norén (beiden Plant Sciences), Jits Riepma (Biosystems Engineering) en Jasper Roebroek (Earth en Environment). Evita Laheij (Organic Agriculture) en Daan van Keulen (Hydrology) zaten ook in het team, maar konden niet bij de uitreiking zijn.

Wat was de grootste uitdaging van jullie ACT-project?
Tober: ‘Er zijn meerdere partijen betrokken bij zo’n vraagstuk, en die hebben allemaal verschillende belangen. Opdrachtgever Agrobosbouw vertegenwoordigt de boerenkant, die wil weten hoe er zo veel mogelijk winst kan worden gemaakt. Aan de andere kant heb je de waterleidingmaatschappij, die schoon en voldoende drinkwater wil hebben zonder extra kosten.’

Hoe hebben jullie dat opgelost?
Riepma: ‘We hebben twee scenario’s bedacht om beide kanten te belichten. Dat ging eigenlijk vanzelf. Omdat we een multidisciplinair team zijn, wilde iedereen ook zijn of haar perspectief naar voren brengen. Het ene scenario focust iets meer op de boerenkant, het andere meer op de waterwinning. Beide systemen zijn economisch rendabel én praktisch haalbaar voor de boer, zonder dat het de kwaliteit en kwantiteit van het water in gevaar wordt gebracht. Op die manier kunnen stichting Agrobosbouw en het waterleidingsbedrijf zelf bepalen wat ze uiteindelijk met ons advies gaan doen.’

Hoe hebben jullie ACT ervaren?
Riepma: ‘Je wordt in een groepje geplaatst met vijf andere studenten die je nog niet kent. Je krijgt één probleem voorgeschoteld en dat moet je dan samen maar gaan oplossen. ACT tilt groepswerk naar een hoger niveau.’ Selin Norén: ‘Om ons vraagstuk te beantwoorden was kennis nodig van landbouw, water en planten. Als team hadden we precies die disciplines in huis; we vulden elkaar aan.’ Tober: ‘Omdat iedereen in het team met een andere blik naar de opdracht kijkt, leer je om verder te kijken dan je eigen discipline. Daardoor wordt alles wat je weet in een breder perspectief geplaatst.’ Roebroek: ‘Wat ook goed is aan ACT, is dat je voor een échte opdrachtgever aan een échte vraag werkt. We zijn naar het waterwinningsgebied gegaan om te kijken hoe het eruitziet en te praten met belanghebbenden. Daardoor wordt de opdracht ook echter.’

 Als team hadden we precies de goede disciplines in huis; we vulden elkaar aan 

Wat gaan jullie doen met het prijzengeld?
Tober: ‘Ik werd bestempeld als de alcoholist omdat ik de hele tijd voorstelde om samen aan het bier te gaan. Dat hebben we uiteindelijk niet zo vaak gedaan, dus met het prijzengeld gaan we eten bij Kruimig en lekker biertjes drinken.’

WAT IS ACT?

Waarom hypothetische vraagstukken bestuderen als je ook problemen uit de praktijk kunt oplossen? Dat is de gedachte achter Academic Consultancy Training (ACT). Opdrachtgevers leggen een probleem leggen aan een groep studenten van verschillende masteropleidingen, die vanuit hun verschillende disciplines gezamenlijk naar één advies toewerken. Zo maken studenten kennis met de praktijk, projectwerk en multidisciplinair teamwork, en krijgen opdrachtgevers een academisch consult voor een prikkie.

RUNNERS-UP

Nienke Lindt, Claudia Laarman en Johanna Steketee. Foto: Guy Ackermans

Gezonder revalideren
Hoe maak je gezonde voeding en lichaamsbeweging een integraal onderdeel van een revalidatiecentrum? Johanna Steketee, Nienke Lindt, Claudia Laarman, Yvonne Buunk, Jacco Ditewig en Lieke van Disseldorp ontwikkelden een strategie waarin de focus lag op beter communicatie en aanpassing van de fysieke omgeving van het zorgcentrum. Het team won de ACT Award net niet, maar behoorde tot de beste drie. De studenten zijn er volgens de jury goed in slaagde om gezondheid, communicatie, onderwijs en zorg te combineren.

Tijmen Vries, Roel Dohmen, Riccardo Missale en Diego Nunez. Foto: Guy Ackermans

Zonnebossen in Nederland?
Transparante zonnepanelen op vier tot zes meter hoogte met daartussen landbouw. Dat is een zonnebos. Het ACT-team van Roel Dohmen, Corine de Winter, Tijmen Vries, Diego Nunez, Riccardo Missale en Neeltje van Dooren onderzocht het potentieel van zonnebossen in Nederland. De studenten maakten 3D-modellen en keken hoe de panelen de lichtval op de gewassen beïnvloeden. Uitkomst: zonnebossen kunnen rendabel zijn, maar praktijkexperimenten zijn nodig om de bevindingen te ondersteunen. Het was bij de ACT Awards goed voor een plekje in de top drie.

Lees ook:

Tags:
#ACT

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.