Jessica Duncan, Hannie van der Honing, Fred de Boer, John Beijer en Huub Savelkoul hebben de shortlist van de Teacher of the Year verkiezing 2019 gehaald. Daarmee zijn deze vijf docenten nog in de race om de prijs te winnen. Savelkoul en Duncan wonnen de prijs al eens, respectievelijk in 2014 en 2017. Van der Honing staat voor het eerst op de shortlist.
Na een eerste ronde waarin studenten mochten stemmen op hun beste docent, ontstond een longlist van 17 docenten. Een jury, bestaande uit acht studenten van verschillende studierichtingen en nationaliteiten, heeft de longlistdocenten geïnterviewd en daar een top vijf uit gekozen: de shortlist. Daarbij lette de jury dit jaar op onderwijsinnovaties, betrokkenheid bij de studenten en de passie die docenten voor lesgeven hebben. De shortlistdocenten werden deze week verrast door de jury.
Huub Savelkoul
De jury prijst Savelkoul vanwege zijn betrokkenheid bij zijn studenten. ‘Hij zorgt ervoor dat er geen barrière is—iedereen mag altijd langskomen. Hij maakt tijd voor studenten vrij op dinsdagochtenden en gebruikt het nieuws om zijn vakken interessant en actueel te houden.’ De jury verraste Savelkoul op zijn kantoor.
John Beijer
‘Zijn passie is ongelofelijk’, aldus de jury over Beijer, die bijna met pensioen gaat (waar hij het liever niet over wil hebben). ‘Hoe hij praat over zijn studenten en lesgeven is net zo inspirerend als de verhalen die hij vertelt.’ Beijer zelf gaat het lesgeven missen, geeft hij aan. ‘En ook de studenten en de universiteit in het algemeen. Ik heb hier vanaf het begin met veel plezier gewerkt. Daar ben ik trots op.’
Fred de Boer
De jury koos De Boer (Resource Ecology) omdat hij het voor elkaar krijgt om een vak als statistiek leuk te maken. Ook heeft hij ‘veel verschillende en unieke manieren om informatie over te brengen’ en is hij ‘erg betrokken bij zijn studenten.’ De Boer vindt het een eer dat hij, terwijl hij gewoon zichzelf is, op de shortlist is beland.
Hannie van der Honing
Volgens de jury is Van der Honing ‘erg betrokken bij haar studenten. Daarbij geeft ze super-gestructureerd les waardoor het erg duidelijk wordt voor de studenten wat wanneer wordt verwacht.’ Van der Honing, studiecoördinator Celbiologie, is ‘heel blij’ met de plek bij de laatste vijf. ‘Ik vond het als student al leuk om mondeling te presenteren en tijdens m’n aioschap heb ik op een middelbare school lesgegeven. Ik vind het heel leuk om dingen gestructureerd uit te leggen.’
Jessica Duncan
The student-jury praises Duncan for her openness, as written in the jury report. ‘She is very open to the ideas of students and is really approachable. She wants to create the perfect atmosphere and creates a safe space which makes it easy to ask questions. Also she knows what to say to make students think.’
All five teachers on the shortlist receive 2.500 euro. Duncan’s money goes to her ‘Diversity Chronicles‘ workshops, in which students learn the art of storytelling about diversity.
In 2017 Duncan won the Teacher of the Year award. Among other things, she includes memory games and pub quizzes (without beer) in her lessons.