Wetenschap

Bacterie beschermt bladluis tegen sluipwesp

Als een plant wordt aangevallen door bladluizen, verspreidt deze een geur die natuurlijke vijanden van de bladluis, zoals sluipwespen, aantrekt. Bacteriën in de erwten-bladluis onderdrukken deze noodkreet en helpen daarmee de bladluis. Dat blijkt uit een onderzoek van Wageningse entomologen in Nature Communications.
Albert Sikkema

© Shutterstock

De groep van Marcel Dicke doet al jaren onderzoek naar de relaties tussen plant, plaaginsecten en natuurlijke vijanden van deze plagen. In deze strijd maken zowel de plant als de plaaginsecten geurstoffen aan om vijanden op afstand te houden en medestanders aan te trekken. Voor het eerst ontdekt de groep dat ook bacteriën een rol spelen in deze chemische wapenwedloop. Bacteriën die in de erwten-bladluis leven, helpen de bladluis door de verdediging van de plant te onderdrukken die wordt aangevallen door de bladluis.

Eerste auteur van de studie is de Franse onderzoeker Enric Frago, die als postdoc werkt bij de University of Oxford en Wageningen University. Hij toont aan dat diverse bacteriële hulptroepen van de erwten-bladluis de overleving van de bladluis verhogen door de geurrespons van de plant te manipuleren. Ook belemmeren de bacteriën de ontwikkeling van de sluipwesp-larven op de plant. Hij onthult daarmee nieuw mechanismen waarmee bacteriën de bladluis helpen. Om de interacties tussen soorten te begrijpen, moeten we ook de bacteriën in de darmen van insecten bestuderen, toont de studie aan.

De studie kan van pas komen om betere biologische gewasbescherming tegen bladluizen te ontwikkelen. Bladluizen behoren tot de belangrijkste plagen in de land- en tuinbouw in Europa. Het onderzoek werd gefinancierd door het Marie Curie programma van de Europese Unie.