Student
Opinie

Groen op vakantie?

Met het vliegtuig naar je vakantiebestemming. Het is handig en goedkoop, maar de CO2-uitstoot is natuurlijk niet misselijk. Dus hoe gaan Wageningse studenten – doorgaans begaan met het welzijn van de planeet – daarmee om? Hoe ‘groen’ gaan zij op vakantie?
Teun Fiers,Anne van der Heijden

Illustratie: Henk van Ruitenbeek

Jiahui Yu, Masterstudent Urban Environmental Management

‘Ik kom uit China en ik vlieg één of twee keer per jaar naar huis. Dit is een lange vlucht en niet heel duurzaam, maar mijn familie zien is mijn prioriteit. Ik wil af en toe naar huis kunnen, dus nooit vliegen is geen optie. Hier in Wageningen kan ik leren hoe ik duurzaamheidsproblemen in China op kan lossen en rond de wereld reizen kan me hier ook veel over leren, ook al moet ik daarvoor vliegen. Altijd op één plek blijven is niet de oplossing. Binnen Europa neem ik liever de bus dan dat ik vlieg, maar dat is meer vanwege comfort dan het milieu.’

Tijmen Wiegersma, Masterstudent Moleculaire Levenswetenschappen

‘WoesteLand is een jongerennatuurvereniging waar ik lid van ben. We organiseren natuurvakanties, waarbij we vaak een duurzaam of natuurgericht thema hebben. We werken overdag in de natuur, bijvoorbeeld voor Staatsbosbeheer, en in ruil daarvoor verblijven we op toffe locaties. We eten dan ook vegetarisch en biologisch. We gaan ook wel eens naar het buitenland, maar dan naar plekken die bereikbaar zijn met de bus of de trein. Je hoeft niet altijd ver weg om mooie dingen te zien. Ik vlieg bijna nooit, ik carpool of lift liever. Maar ik heb wel toekomstdromen om bijvoorbeeld naar IJsland te gaan en dan zal ik toch moeten vliegen.’

Yorick Vink, Masterstudent Urban Environmental Management

‘Ik denk wel aan duurzaamheid als ik mijn vakanties overweeg, maar het is niet mijn enige criterium. Ik probeer meestal wel met de trein of bus te gaan. Twee keer ben ik liftend op reis geweest. Dat is gezellig, gratis en duurzaam. Een bijzondere tegenstelling is dat mensen die vaak aan duurzaamheid denken, ook meestal graag veel van de wereld willen zien. Helaas moet je vliegen als je ver op reis wilt. Dat houdt me soms tegen, maar niet altijd.’

Aleid Teeuwen, Bachelorstudent Plantenwetenschappen

‘Een aantal jaar geleden vroeg ik me af hoe ik mijn persoonlijke impact op het milieu kon verkleinen. De twee grootste vervuilers zijn met het vliegtuig reizen en vlees eten. Daarom ben ik met die twee dingen gestopt. Ik kom uit Oslo en ga ongeveer twee keer per jaar terug naar Noorwegen. Dat doe ik altijd met de bus. Ook alle andere vakanties doe ik met de bus of trein en als dat niet kan, dan carpool of lift ik. Met de bus gaan kost meer tijd en geld, maar dat heb ik ervoor over. Ik kijk niet eens naar vliegtickets, dus dan kan ik het ook niet vergelijken. Als ik heel ver weg zou gaan, zou ik misschien moeten vliegen. Maar als ik daar langer dan een half jaar zou blijven, vind ik het acceptabel.’

Fabian Verhage, Masterstudent Climate Studies

‘Vorig jaar moest ik voor mijn masterscriptie naar Brazilië. Ik wilde niet vliegen, omdat ik niet verantwoordelijk wil zijn voor de klimaatverandering. Eerst dacht ik aan een zeilboot, maar dat is duur en duurt een maand. Uiteindelijk ben ik met een containerschip naar Brazilië gegaan. Dat duurt twee weken. De terugweg zou ik met een cruiseschip doen, maar ik brak mijn been en ben toch met het vliegtuig gegaan. Nu besteed ik mijn stage aan duurzaam lucht- en zeetransport. Ik raad mensen af om binnen Europa te vliegen, dat is onverantwoord. Compenseren helpt een beetje, vooral om vliegtuigmaatschappijen te laten zien dat passagiers het klimaat belangrijk vinden. Dat is relevant, want op termijn kunnen vliegtuigen overschakelen op biobrandstof. Mij krijg je voorlopig het vliegtuig in ieder geval niet meer in; deze zomer ga ik zeilen.’

Bekijk een videoverslag van Fabians reishier.

Dieke Schutjens, Masterstudent Climate Studies

‘Ik ga deze zomer de Climate-KIC Summerschool volgen, over duurzaam ondernemerschap. De organisatie raadde ons aan om op een duurzame manier naar de beginlocatie en van de eindlocatie te reizen. De terugreis vanuit Helsinki bleek echter al lastig genoeg met vliegtuig, daar had ik weinig andere opties. De heenreis had met de trein gekund, alleen kwam daar iets tussen. Mijn vriend komt de dag daarvoor terug van zijn excursie en ik wil hem graag een dagje zien voor ik vertrek. Daarom ga ik toch vliegen, dat is ook goedkoper. Uiteraard ga ik wel compenseren. Ik heb voor klimaatcompensatie van Hivos gekozen, waarbij je direct een project voor biogas in Cambodja steunt. Maar ik ben sceptisch over het effect van compensatie, want de kosten zijn alsnog zo laag.’

Timon Weitkamp, Masterstudent International Land and Water Management en GIS

‘Over een paar weken vlieg ik met mijn jaarclub naar Bulgarije. Daar huren we een busje.

Vervolgens staan een kasteel, natuurpark, stedentrip en Sunny Beach op onze planning. Aangezien we maar acht dagen samen zijn, hebben we weinig andere opties. Als we met de trein zouden gaan, zouden we lang niet zoveel plaatsen kunnen bezoeken. Normaal gesproken reis ik graag met het openbaar vervoer, het liefst zoals de lokale bewoners van een land dat doen. Maar bij deze reis hebben we geen zin om extra moeilijk te doen.’

Alex Crump, Voormalig stagiair bij Eleaf Wageningen

‘Na mijn stage besloot ik op een fietsvakantie door Europa te gaan, van Amsterdam naar Athene.

Jammer genoeg kwam ik niet verder dan Tsjechië. Vlak fietsen ging prima, maar het hoogteprofiel van de Harz veroorzaakte een knieblessure. Nu heb ik gepland om binnenkort door Frankrijk te fietsen, maar ik realiseer me nu ook dat fietsen vooral nuttig is in steden. Voor lange afstanden combineer ik fietsen het liefst met de trein. Mijn principe is om alleen vliegtuigreizen te maken als ik ergens langere tijd blijf. Anders is het de “ware kosten” niet waard.’

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.