In totaal komt de subsidie neer op 3,7 miljoen euro. Het geld komt uit de Brusselse Interreg-pot. Daaruit worden projecten gefinancierd die interregionale samenwerking en kennisuitwisseling stimuleren. De toegekende Europese subsidie is niet alleen bestemd voor het ontwikkelen van de WEpods. Het geld wordt ook gebruikt om vrachttransporten, pakketlogistiek en personenvervoer te verbeteren.
De provincie Gelderland legt samen de naastgelegen Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen 2 miljoen euro neer voor onder meer het verder ontwikkelen van de WEpods.
Naast die subsidies wordt er ook nog 2,7 miljoen euro ingebracht door ‘de markt’. Dat zijn niet alleen grote, internationale bedrijven en instituten. Ook regionale vervoerder Noot uit Ede heeft zich aangesloten bij het project.
Nieuwe trajecten
Naast de al bekende trajecten in Ede en Wageningen wordt het testterrein van de WEpods het komende jaar uitgebreid naar Duitsland. Op vliegveld Weeze gaan de zelfrijdende voertuigen mensen en pakketten vervoeren bij wijze van proef. Echt inzetten gaat namelijk nog niet.
Software
De software die nodig is om de voertuigen te laten rijden, is nog niet af. Sterker, er moet nog veel gebeuren voordat de WEpods klaar zijn voor het echte werk, vertelde projectleider Marieke Kassenberg al eerder. De busjes rijden bijvoorbeeld op de campus in Wageningen wel voorzichtig rondjes, maar ze staan regelmatig stil en de techniek hapert ook geregeld. Pendelen tussen de campus en station Ede Wageningen, waar zelfs een aparte parkeerplaats is gemaakt, is er voorlopig nog niet bij.
Leren rijden
In de komende jaren zullen de voertuigen volgens hoogleraar Pieter Jonker van TU Delft met name beter moeten leren rijden. ‘De voertuigen moeten verkeersscenarios leren doorzien. Inhalen is bijvoorbeeld lastig. Als ze in zo’n situatie verzeilt raken, gaan ze nu stilstaan omdat ze het niet meer weten.’
Meer over dit onderwerp:
WE-pod wil de grens over
WE-pod mag passagiers vervoeren
Wat als iedereen automatisch rijdt?