Opnames voor een Wageningse MOOC (massive online open course) over voeding en gezondheid. Foto: Niels van Mossevelde
Deelnemers aan de filmwedstrijd krijgen 30 uur de tijd om een video in elkaar te zetten. In die tijd moeten ze het hele productieproces doorlopen: script schrijven, filmen en editen. De wedstrijd is een initiatief van WURkforce. ‘De vraag naar videomateriaal zoals MOOC’s en opleidingsvideo’s neemt de laatste tijd toe’, legt Nick Rensen van de vacaturebank uit. ‘Op het moment moeten wij voor elke opname externe partijen inhuren. Hier gaat veel tijd in zitten.’
Ik vind het belangrijk om met studenten te werken, omdat zij deel uitmaken van de doelgroep van de video’s.
Daarom ontstond het idee om een eigen WUR-studio op te zetten en om studenten te werven die deze studio onder begeleiding van WURkforce kunnen runnen. ‘Ik vind het belangrijk om met studenten te werken, omdat zij deel uitmaken van de doelgroep van de video’s’, legt Rensen uit. ‘Daarnaast geven we graag studenten met specifieke vaardigheden een kans om leuk werk te doen. En veel studenten beschikken over videoskills.’
WURkforce koos voor een challenge in plaats van een gewone sollicitatieprocedure, omdat alle belangstellende studenten dan mee kunnen doen, aldus Rensen. ‘Ook als ze nog geen portfolio hebben of films op hun cv hebben staan.’ De opzet van de filmwedstrijd is afgekeken van het wereldwijde 48 Hour Film Project.
WUR-studenten kunnen zich nog tot 10 januari inschrijven voor de filmwedstrijd. De films zullen op 18 januari worden vertoond in The Spot.