Foto’s Daniel Dreadson
Tot in perfectie
Docent Plantencelbiologie André van Lammeren, die de prijs in 2010 won en meerdere keren werd genomineerd, stond ‘versteld’ van zijn nominatie. De populaire docent is sinds kort met pensioen en staat eigenlijk niet meer voor de klas. Desondanks is hij nog steeds betrokken bij een aantal vakken. De jury van Teacher of the Year roemt Van Lammeren om zijn enthousiasme. Bovendien heeft hij, dankzij zijn jarenlange ervaring, zijn lesmateriaal tot in perfectie weten te ontwikkelen. ‘We zijn trots dat hij niet alleen zo’n hoog niveau heeft bereikt, maar ook dat hij dit niveau al jaren weet vast te houden, tot aan het einde toe.’
Excellente docent
Ute Sass-Klaassen
, universitair docent Bosecologie en bosbeheer, werd al meerdere keren genomineerd voor de Teacher of the Year Award, maar wist de prijs nog niet mee naar huis te nemen. ‘Ik vind het een grote eer om bij de vijf beste docenten genoemd te worden.’ Ze benadrukte dat onderwijs geven teamwork is. ‘Er is niet één type excellent onderwijs, dat is juist heel divers. Ik zou het fantastisch vinden als er een team tot Docent van het Jaar wordt benoemd.’ De jury vindt Ute Sass-Klaassen een excellente docent omdat ze precies weet hoe ze kan aansluiten bij de belevingswereld van studenten. Ze kent haar studenten goed en benadert iedereen op een andere manier.
Een stapje extra
Universitair docent Hydrogeologie Roel Dijksma is verguld met zijn nominatie. ‘Dit is een groot compliment.’ Dijksma werd nooit eerder genomineerd, al stond hij wel regelmatig op de longlist. ‘Ik houd ervan verhalen te vertellen waarvan studenten zeggen: dat doet ertoe.’ Hij probeert te voorkomen dat onderwijs geven routine wordt. Volgens de jury van Teacher of the Year heeft Dijksma zijn nominatie te danken heeft aan zijn eigen, natuurlijke stijl van lesgeven, waardoor hij zelfs over minder interessante onderwerpen enthousiast weet te vertellen. Bovendien doet hij graag een stapje extra voor al zijn studenten. ‘Hij geeft om zijn studenten en niet alleen op onderwijsvlak.’
Vernieuwende ideeën
Universitair docent Maria Forlenza, werkzaam bij Immunologie en celbiologie, werd vorig jaar voor het eerst genomineerd voor de Teacher of the Year Award. Ze stond ook eerder op de longlist. ‘Het is altijd een eer, ik ben er heel blij mee.’ Ze roemt haar groep studenten, die dit jaar erg goed was. ‘Ik heb een heel goede cursus gehad, dus ik had hier stiekem wel een beetje op gehoopt.’ De jury noemt Maria Forlenza een ‘gepassioneerd docent met vernieuwende ideeën, die het maar saai vindt dat de universiteit om vijf uur sluit’. In het contact met haar studenten is ze in het begin streng, maar naar het einde toe steeds vriendelijker.
Kei in verbinden
Vorig jaar werd Noëlle Aarts, hoogleraar bij Strategic communication, Teacher of the Year. Ze zou het heel bijzonder vinden om de prijs nogmaals te winnen, zegt ze. ‘Wanneer je als docent vaker genomineerd wordt, of wint, zegt dat iets over je stabiele kwaliteit. Veel docenten zijn onzeker en vinden het heel spannend om les te geven. Je geeft graag les en doet elke dag je stinkende best. Zo’n prijs zegt dan: je kan echt wat op dat vlak.’ Volgens de jury is Noëlle Aarts een kei in verbinden. ‘ Ze heeft een duidelijke visie op onderwijs en combineert dat met een sterke focus op de persoonlijke ontwikkeling van haar studenten.’
Eerste genomineerde Teacher of the Year 2016: André van Lammeren
Tweede genomineerde Teacher of the Year 2016: Ute Sass-Klaassen
Derde genomineerde Teacher of the Year 2016: Roel Dijksma
Vierde genomineerde Teacher of the Year 2016: Maria Forlenza
Vijfde nominatie Teacher of the Year 2016: Noëlle Aarts