Het aanbrengen van de toplaag is de finishing touch van het wegenbouwen. De laag zelf is 3,5 centimeter dik gitzwart asfalt. Het spul stroomt als een deken op een temperatuur van 170 graden Celsius uit de machine. Walsen drukken het spul vervolgens stevig op zijn plek. Daar is niet zo veel tijd voor beschikbaar: onder de 80-90 graden is er geen beweging meer in te krijgen en heeft walsen geen zin meer.
De busbaan wordt pas na de zomervakantie officieel in gebruik genomen. Maar komende week al krijgt de weg zijn vuurproef. Op 5 mei gaan de reguliere lijnbussen over de busbaan. Op die manier ontlopen de chauffeurs de drukte op de Nijenoordallee in verband met de bevrijdingsfeesten. Wageningen UR heeft daar toestemming voor gegeven.
Met die actie wordt in feite een voorschot genomen op de discussie over het Rondje-Campus. Wageningen is tegen die nieuwe rondweg om de campus en opteert voor het opknappen van de Mansholtlaan. Nadeel daarvan is dat er geen alternatieve route is bij calamiteiten. Op dit moment is de gemeente bezig daar een mouw aan te passen. De busbaan krijgt in de toekomst mogelijk die functie van alternatieve route in geval van nood.
Na het ‘draaien’ van het asfalt wordt in het verloop van deze week de laatste hand gelegd aan de busbaan. De belijning, een ononderbroken streep in het midden, moet nog worden aangebracht. Er komen nog borden en de fietsenstalling bij de nieuwe bushalte is nog niet af. Tot augustus ligt de weg er vervolgens ongebruikt bij.