De Nationale Denktank is een stichting die elk jaar een stuk of twintig getalenteerde masterstudenten, net-afgestudeerden en promovendi uit diverse disciplines rekruteert, die een maatschappelijk probleem bij de horens vatten en daar praktische oplossingen voor bedenken. Michiel de Haas, PhD’er bij Rural and environmental history, zat in 2010 in de denktank. ‘Er gaat echt een wereld voor je open. Je ontmoet ambitieuze mensen van je eigen leeftijd, maar ook allerlei interessante mensen uit de wetenschap en het bedrijfsleven. Het is een uitgelezen mogelijkheid om eens te snuffelen aan het werk van een consultant.’
De denktankers werken samen drie maanden lang, full time, aan oplossingen voor een actueel, maatschappelijk vraagstuk. Het is hard werken, erkent De Haas, want je moet snel met een eindproduct komen. ‘Maar daar staat tegenover dat je tijdens een barbecue ineens naast Alexander Rinnooy Kan staat en tegen hem aan kan praten. Het is een enorme netwerkbooster.’ Alle deelnemers aan de jaarlijkse denktank vormen een groeiend netwerk van mensen met allerlei verschillende achtergronden die blijven komen met vernieuwende ideeën.
Wat betreft het thema vallen geïnteresseerden dit jaar met hun neus in de boter, vindt De Haas. De denktank gaat zich buigen over de vraag hoe Nederland het onderwijs toekomstbestendig kan maken. Een vraag die volgens de stichting door de snel toenemende digitalisering en mondialisering relevanter is dan ooit. Een heel leuk, uitnodigend onderwerp, denkt De Haas. ‘Er is veel maatschappelijke onvrede over het onderwijs en het thema leent zich voor concrete oplossingen. Als het zou kunnen zou ik me dit jaar weer opgeven. Maar drie maanden er tussenuit? Ik denk niet dat ik dat kan verkopen aan mijn promotor.’
Inschrijven kan tot 27 april.