‘Mijn stage vond plaats bij Bridge for Health, een Canadese organisatie die zich richt op het verspreiden van kennis over gezond voedsel, vooral onder kwetsbare groepen. Wat mij daarbij vooral aantrok is health literacy, een begrip waarmee je kunt aanduiden welke vaardigheden iemand heeft om de eigen gezondheid positief te beïnvloeden. De oprichtster van Bridge for Health was erg enthousiast over mijn ideeën, waarop we samen het Bridge for Health Literacy Project hebben ontwikkeld. Uiteindelijk werd het onderzoek zo groot en zat er zoveel potentie in, dat ik er ook mijn scriptie van heb gemaakt.
Health literacy focust zich in de huidige literatuur vooral op de medische aspecten. Maar naast die fysieke gezondheid spelen ook mentale en sociale aspecten een belangrijke rol. Met ons project wilden we het begrip health literacy holistischer te maken. Daarbij focusten we vooral op jongeren die verwant zijn aan de oorspronkelijke bewoners van het continent. Deze etnische groepen hebben door hun achtergrond van kolonisatie en onderdrukking gemiddeld meer gezondheidsproblemen. Tien weken lang gaf ik de jongeren op woensdagavond workshops om ze meer health literate te maken, wat ik in het begin heel spannend vond. Ze hebben een andere cultuur, zijn heel verlegen en kunnen moeilijk een relatie aangaan. Dat maakte het soms lastig om een band met ze te krijgen en het project succesvol te maken. Na tien weken merkte ik dat ze me stilletjes wel omarmd hadden. Dat bleek tijdens de laatste workshop: opeens zei iedereen ‘doei’ en gaven ze me een knuffel. Tijdens mijn stage heb ik geleerd dat ik veel meer kon dan ik van tevoren dacht. Mede dankzij de oprichter die kennelijk een groot vertrouwen had in mijn capaciteiten. Zo vroeg ze me om een presentatie te houden voor tweehonderd mensen op een conferentie die twee dagen later al zou plaatsvinden. Dat leverde natuurlijk vreselijke stress op, maar gelukkig ging alles goed. Mijn stage was ook een waardevolle netwerkervaring, ik krijg ineens aanbiedingen voor werk of onderzoek.’