Illustratie: Yvonne Kroese
Deze praktische informatie hoort bij het artikel over Altmetrics in Resource #12 uit 2015.
De bekendste commerciële exponent van de Altmetrics beweging is het bedrijf altmetric. Individuele wetenschappers kunnen hun impact volgen met behulp van een bladwijzer in hun browser.
Hoe pak je dit aan:
1. Ga naar deze site en volg de instructies daar om de knop in je bladwijzerbalk te krijgen.
2. Ga naar een webpagina waarop één van je publicaties staat. Het artikel moet een Digitial Object Identifier (DOI) hebben die op deze pagina staat.
3. Klik op de Altmetric bladwijzer die je aan je browser hebt toegevoegd. Er verschijnt een pop-upscherm met de kenmerkende ‘donut’ waarin de impactscore staat.
4. Klik in het popupscherm voor meer gedetailleerde informatie over bijvoorbeeld de herkomst van lezers en populaire belangstelling.
Interessante link over Altmetrics:
Altmetrics.orgVier onderzoekers vertellen in een manifest over de belofte van Altmetrics voor de wetenschap. Ze illustreren de gebreken van de bestaande maten en schetsen de beloftes en valkuilen van Altmetrics.Plosone.orgPublic Library of Science (PLoS) is een wetenschappelijke uitgeverij die gedetailleerde informatie aanbied over de impact van elk gepubliceerd artikel. Kijk bij een willekeurige publicatie onder ‘metrics’ voor aantallen views, vermeldingen in (sociale) media en op wetenschappelijke platforms.Impactstory.orgWetenschappers maken hier hun ultieme cv. Verzamel hier publicaties, presentaties, websites op een aantrekkelijke manier. Bovendien kun je nauwkeurig volgen waar je bezoekers vandaan komen.