In Wageningen studeren honderden studenten die slim genoeg zijn voor een academische studie, maar daarbij wel gehinderd worden door een lichamelijke of geestelijke beperking. Een van hen is Kilian Duijts, die spastisch is. De eerstejaars plantenwetenschappen vertelt hoe dat is, studeren met een handicap.
‘Het valt me op dat mensen in Wageningen heel open zijn. Als ze me op krukken zien lopen durven ze gewoon te vragen wat ik heb. Dan leg ik uit dat mijn spieren teveel samen trekken waardoor ze korter worden. Dat heeft invloed op mijn motoriek. Ik vind het fijn dat studenten en docenten gewoon durven te vragen wat ik heb. Dan kan ik ook beter uitleggen wat ik wel en niet kan. Omdat ik af en toe rondrijd in een rolstoel denken mensen al snel dat ik helemaal niet kan lopen. Dat is niet waar. De rolstoel is meer een backup. De krukken gebruik ik wel veel. Zeker voor langere afstanden of op oneven terrein. De grootste uitdaging voor mij is het vinden van het juiste studieritme. Net als andere studenten eigenlijk. Er is veel te doen en ik ga minstens één keer per week uit. Dat deed ik in Leiden, waar ik vandaan kom, eigenlijk nooit. Op de middelbare school heb ik hard moeten werken. In de derde klas heb ik een derde van de lessen gemist in verband met een zware operatie. Ik heb toen alles op alles gezet om toch over te gaan. Met succes. Ook was ik veel tijd kwijt aan revalideren en trainen. Ik trainde 25 uur in de week. Nog altijd moet ik mijn beenspieren trainen met gewichten zodat ik het lopen beter vol kan houden. Maar hier in Wageningen heb ik daar nog niet veel tijd voor gevonden. Ik merk daarom dat ik sneller moe ben en meer moeite heb met het lopen van lange afstanden. Dat is wel een verschil tussen mij en andere studenten. Wanneer ik wat langer in Wageningen ben vind ik vanzelf wel een goed evenwicht tussen studie, trainen en alle andere leuke dingen die hier te doen zijn. Een bijzondere uitdaging voor mij is dweilen, hoewel dat misschien raar klinkt. De rest van het huishouden lukt allemaal prima maar dweilen is voor mij een bijna onmogelijke beweging. Maar ik weet zeker dat ik ook voor mijn dweilprobleem wel een oplossing vind.’
*Kilian is een van vier studenten die zijn verhaal doet aan Resource. Benieuwd naar de andere drie? Komende donderdag ligt het blad in de bakken.*Foto: Guy Ackermans
Gebruikerstoets
In de gebruikerstoets komt Wageningen, net als voorgaande jaren, als beste uit de bus. Op alle zeven geteste onderdelen scoort Wageningen hoger dan de concurrentie, maar de meeste waardering is er voor ‘docentenbegrip’ en ‘begeleiding’. De TU Eindhoven en Nijmegen scoren ook bovengemiddeld en eindigen respectievelijk tweede en derde. De cijfers komen van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie. Het rapport is gebaseerd op een enquête onder ruim vijftienduizend hbo- en wo-studenten met een functiebeperking.
Handicap-oordeel 2014 | Wageningen University | 7,37 |
---|---|---|
Technische Universiteit Eindhoven | 6,90 | |
Radboud Universiteit Nijmegen | 6,78 | |
Universiteit Twente | 6,70 | |
Rijksuniversiteit Groningen | 6,54 | |
Tilburg University | 6,48 | |
Universiteit Maastricht | 6,44 | |
Universiteit Utrecht | 6,41 | |
Technische Universiteit Delft | 6,40 | |
Universiteit Leiden | 6,30 | |
Erasmus Universiteit Rotterdam | 6,27 | |
Vrije Universiteit Amsterdam | 5,97 | |
Universiteit van Amsterdam | 5,82 | |
Landelijk gemiddelde | 6,43 | |
Bron: ‘Studeren met een handicap’ De elfde gebruikerstoets, 2014 |